Strandinger og skibe - Bendt Kjøller
Bendt Kjøller var også "reportagefotograf". Det var før pressefotografiet, for aviserne var endnu ikke fyldt med billeder, det tillod teknikken ikke. Men billeder af strandinger var spektakulære, og de kunne sælges, for han skulle leve af sin fotografering. Her er et meget flot fotograferet billede med et strandet tomastet skib og fiskerbåde i forgrunden, trukket på land. Fotografen har fået fiskerne til at stå med ryggen til og kigge ud på det strandede skib. Hvad det er for et skib? I de år Bendt Kjøller var aktiv strandede (iflg. Erik Pedersen, Bornholmske strandinger 1987) 160 skibe langs de bornholmske kyster.
Dampskibet Pauline af Åbenrå strandede 1898
Her havde Bendt Kjøller ikke så langt at gå. Det er dampskibet "Pauline" af Apenrade, som strandede 15. december 1898 (samme år som den var bygget) ved Løsebæk syd for Allinge.
Den var på rejse fra Karlshamn til Hamburg med 200 tons sten. Kaptajnen, H.R. Gonhard, var også ejer af skibet. Alle syv mand blev reddet. Det blev bragt flot i april 1899. I 1930'erne var skibet hjemmehørende i Hammerhavnen under navnet S/S "Stensø" - som stenfisker. (Kilde Erik Pedersen: Bornholmske strandinger 1987). Foto Bendt Kjøller, Allinge. Avisannoncen fra Bornholms Tidende 15. december 1898. Der er forskellige oplysninger om skibets navn og kaptajn? Men det korrekte navn er S/S Pauline (Museet for Søfart, m.fl.): Statistisk oversigt, søulykker, 1898.
„Pauline“ af Apenrade, S. S., 160 Tons Brutto, Kapt. H. R. Gontard. Indb. fra Bornholm Toldinspektorat dat. d. 17/12 98. D. 15/12 98 Kl. 31/2 EM. under NNØ.lig haard Storm med meget høj Sø strandede P. — fra Karlshamn til Hamburg med Granitsten — tæt S. f. Allinge og blev Vrag. Med V.lig Vind var P. s. D. gaaet til Ankers ud for Allinge; men da Vinden senere pludselig sprang om til en NNØ.lig Storm sprængtes Ankerkættingen og, uagtet Maskinen arbejdede med fuld Kraft, drev Skibet ind paa Klipperne ca. 100 Alen fra Land, fik Bunden ituslaaet og fyldtes med Vand. Besætningen (7 Md.) bjærgedes ved Raket-Apparat fra Allinge Rednings-Station (jfr. Landbrugsministeriets Be- retning om Redningsvæsenets Virksomhed fra d. 1/4 98 til d. 31/3 99). Aarsagen til Strandingen fremgaar af det Ovenanførte. |
S/S M. Davidsen, Østbornholmske Dampskibsselskab strandet i 1901
Vi har en hel serie billeder, i hvert fald 10 stykker, fotograferet af reportagefotografen Bendt Kjøller af S/S M. Davidsens forlis i 1901. Serien fortæller om bjergningen af Svitser, om sprængning af en klippe og at skibet sidst blev bragt flot. Jeg bringer dem alle her, prøver at finde en rækkefølge.
Om "Davidsen": Bygget 1891 til Det Østbornholmske Dampskibsselskab, solgt 1919 til Island. Den strandede 24. maj kl. 17.30 i tæt tåge ved Hammeren, mellem Åsand og Lille Fyr - stedet hed "Davids Plads" efter en tidligere stranding - på rejse fra Nexø til København. Alle blev reddet på nær en hest og nogle høns. Den blev bragt flot 2. juni af Svitsers S/S Em. Z, Svitser - efter sprængning af klippen ved agterskibet.
Om "Davidsen": Bygget 1891 til Det Østbornholmske Dampskibsselskab, solgt 1919 til Island. Den strandede 24. maj kl. 17.30 i tæt tåge ved Hammeren, mellem Åsand og Lille Fyr - stedet hed "Davids Plads" efter en tidligere stranding - på rejse fra Nexø til København. Alle blev reddet på nær en hest og nogle høns. Den blev bragt flot 2. juni af Svitsers S/S Em. Z, Svitser - efter sprængning af klippen ved agterskibet.
Earl of Zetland, forlist ved Vang 1905 - fotograf H.P. Jacobsen, Kjøllers efterfølger
Her var virkelig en spektakulær stranding. Måske en af de "flotteste"? Alle blev reddet. Det er Earl of Zetlands stranding ved Vang 1905. Bemærk motivet, med Hammershus i baggrunden. Foto Bendt Kjøller, Allinge.
En nat i begyndelsen af oktober 1905 strandede den finske fuldrigger ”Earl of Zetland” på de bornholmske klipper syd for Vang. Den var på rejse fra Sundswall til Sydafrika med tømmer. Om morgenen kom hjælpen fra Hasle og Allinge Redningsstationer og man fik med stort... besvær mandskabet reddet i land. Man håbede dog på, at skibet endnu kunne reddes, men vejret blev stadig dårligere og efter et par uger deltes skroget i to og lasten flød ind på land i store mængder. Den 15. oktober gik skibet til bunds.
Beskrivelsen stammer (i uddrag) fra ugebladet ”Hver 8. Dag”, fra november 1905. Det var et af de første blade i Danmark, der bragte fotografier af aktuelle begivenheder. Det var dog ikke Bendt Kjøller, der havde solgt billeder til bladet, men kollegaen i Allinge H.P. Jacobsen, som også fik fremstillet postkort af begivenheden. Husk, aviserne bragte ikke billeder - og det var eneste nyhedsformidler dengang. Bendt Kjøller har sikkert solgt sine billeder til andre billedblade.
En nat i begyndelsen af oktober 1905 strandede den finske fuldrigger ”Earl of Zetland” på de bornholmske klipper syd for Vang. Den var på rejse fra Sundswall til Sydafrika med tømmer. Om morgenen kom hjælpen fra Hasle og Allinge Redningsstationer og man fik med stort... besvær mandskabet reddet i land. Man håbede dog på, at skibet endnu kunne reddes, men vejret blev stadig dårligere og efter et par uger deltes skroget i to og lasten flød ind på land i store mængder. Den 15. oktober gik skibet til bunds.
Beskrivelsen stammer (i uddrag) fra ugebladet ”Hver 8. Dag”, fra november 1905. Det var et af de første blade i Danmark, der bragte fotografier af aktuelle begivenheder. Det var dog ikke Bendt Kjøller, der havde solgt billeder til bladet, men kollegaen i Allinge H.P. Jacobsen, som også fik fremstillet postkort af begivenheden. Husk, aviserne bragte ikke billeder - og det var eneste nyhedsformidler dengang. Bendt Kjøller har sikkert solgt sine billeder til andre billedblade.