Fotograf formentlig Alfred Kjøller, Allinge. Violinbyggeren. Fra Kjøllersamlingen, Allinge. mus26419.
Chicke kvinder, 1946, 1934 og 1938. Alfred Kjøller.
Mænd er også blevet fotograferet med deres bedste ven. Portrætterne her af hund og ejermand er fotograferet mellem 1917 og 1944 (herren i hvid jakke). Kjøllersamlingen, BØA.
Menneskets bedste ven. Kvinderne med hunde, 1910-1934.
Jeg har syet et lille patchwork sammen af portrætter af folk fotograferede i overtøj og hat. Sådan var moden, da visitkortet - det lille ca. 5x9 cm store fotografi monteret på karton- blev lanceret lige omkring 1860. Da blev man fotograferet stående, med sit overtøj på, som om man lige var kommet på besøg. Men, da der så ikke var nogen hjemme lagde man sit visitkort - som nu var blevet til et lille fotografi. Disse billeder er taget et halvt hundrede år senere, men åbenbart var det stadig "smart" at blive fotograferet i overtøjet. De store damehatte fortæller os, at vi er lige før eller under Første Verdenskrig - i hvert fald før 1920. Kjøllersamlingen BØA.
To kollager med bedstemødre og bedstefædre. Fra ca. 1910-1940. Herren nederst til venstre Alfred Kjøllers bror.
"De sorte brude". Kun en uden slør. Til højre eller venstre for bruden, brudebuketter eller ej, handsker eller ikke, hvide eller sorte osv. Traditioner var der flere af. Kjøllersamlingen. 1910'erne. Lene Vinberg fortæller: Nr. 2 fra venstre i øverste række er min farmor og farfar, Ethel Olga Eleonora Mogensen og Hans Emil Oluf Karlsen.
De hvide brude. De er næsten samtidige med de sorte brude, men når man kommer op i 1920'erne og 1930'erne har man lagt den sorte - praktiske - brudekjole på hylden, hvis man blev gift i kirken. Fra Kjøllersamlingen, BØA.
Så er der lidt af et kvindeliv. Gravid, gift, måske tvillinger ... Sæt selv flere ord på! Billederne er fra 1890'erne til 1920 (tvillingerne). Fra Kjøllersamlingen, forskellige fotografer. BØA.
Kjøllersamlingen 1918. Et "kulturhistorisk" interessant billede, en kvinde i sit daglige vintertøj med kapperøllike, stort uldent sjal og selvfølgelig forklæde. Det er hverdagstøj, som man ellers sjældent er blevet fotograferet i, medmindre fotografen hed Valdemar Myhre. Her har Alfred Kjøller affotograferet et af sine egne billeder og retoucheret på det. Måske det eneste eksisterende fotografi af en elsket mor?
|
Alfred Kjøller. Vidunderlige, stærke portrætter. Det er et meget flot og dejligt fotografi. Fotograf? Måske H.P. Jacobsen, Allinge. Mor med sine to tvillinger. Foto fra Kjøllersamlingen. BØA.
|
Et dejligt portræt af en ældre kvinde, fotograferet af Alfred Kjøller i 1929. Kjøllersamlingen. BØA.
|
Et af de gode portrætter. En yngre mand, der godt kunne se ud til at have prøvet lidt af hvert. Kjøllersamlingen. BØA.
|
Et portræt af den yndigste unge kvinde i elegant modetøj, 1923. Fra Allinge? Foto Alfred Kjøller, BØA.
|
Violinspillere, foto Alfred Kjøller. BØA. A565-192
BØA. |
Mona Meier skriver om violinspillerne: Storebror og efternøler. Sønner af stenhugger Herman Svensson og Mine (Jørgensen). Den yngste er Henry, som også blev faglært stenhugger og havde egen kran og skur bag Teknisk Skole i Allinge. Han flyttede senere skur og kran op på egen grund, hvor han også havde bygget hus. Han var som de fleste i den Jørgenske familie en tusind kunstner. Han byggede blandt andet sin egen jeep; men fik den ikke godkendt, det var han ret sur over. Senere i livet uddannede han sig til elektriker og flyttede med kone og søn til Hvidovre. Han havde i øvrigt fire eller fem søskende. Hans mor giftede sig tidligt for at slippe væk fra alle sine små søskende (der var minimum seks yngre end hende). Men ægteskabet med Svensson medførte altså også børn. De begravede et hold tvillinger omkring 1907. Det er i øvrigt Svensson, der har bygget kirkeskibet i Allinge Kirke.
Skønne kvinder og kvindefrisurer, 1910'erne, 1920'erne og de nederste er alle fra midt i 1930'erne. Fra Kjøller-samlingen. BØA.
Jeg tror de har været forbi en damefrisør inden de gik til fotograf. I hvert fald kvinderne i 1930'erne. I 1941 var der 6 frisørsaloner i Allinge-Sandvig, tre til damer, to til herrer og en blandet. Iflg. vejviser.
Lene Vinberg: Den sidste i nederste række er min tante Kamma Karlsen, som var damefrisør i Allinge.
Click here to edit.
Jeg tror de har været forbi en damefrisør inden de gik til fotograf. I hvert fald kvinderne i 1930'erne. I 1941 var der 6 frisørsaloner i Allinge-Sandvig, tre til damer, to til herrer og en blandet. Iflg. vejviser.
Lene Vinberg: Den sidste i nederste række er min tante Kamma Karlsen, som var damefrisør i Allinge.
Click here to edit.
Hattedamer fra Nordlandet. Skønne kvinder, og skønne hatte. Billederne skal alle være fra 1920'erne, mellem 1922 og 1928. Flotte hatte til at imponere med, praktiske bøllehatte, en lodden ulden hat og så et - ser det ud til - selvkreeret, alternativt hovedtørklæde. Og så kom jeg til at se, at her var pelskraver blevet moderne. Kjøllersamlingen, BØA.
Kapperølliker, ældre kvinders vinterovertøj - fortæller mine kilder. Det passer jo, og jeg har set, tror jeg, hundredevis af de sorte silkekapperølliker med vattering, blonder og måske uldent for, men jeg har endnu aldrig set et portræt af en kvinde med en kapperøllike. Gad vide hvorfor de skulle fotograferes sådan? Kvinden til venstre har den ældste kapperøllike på - og jeg tænker af mange af jer har sådan en liggende i skuffen som en arv fra oldemødre, måske tipoldemødre. De gik aldeles af brug lidt efter 1900. Kjøllersamnlingen. BØA.
|
Foto Alfred Kjøller (damen) 1917 og (herren) 1918, i atelieret i Pilegade i Allinge, som han overtog efter sin mor, Christiane Kjøller, i 1916. Fra 1926 var Alfred Kjøller ejer af Havnegade 17, Allinge (tidligere H.P. Jacobsens fotoatelier). Disse to billeder? Hun tænker måske, kommer der ikke snart en kop kaffe? Fra Kjøllersamlingen, BØA.
|
Igen lidt fra den store Kjøllersamling. Herrer i deres bedste alder, som har fået ridderkorset, altså de er blevet riddere af Dannebrogordenen.
Øverst: Affoto (Balduin Sild, Kbh. 1902-1905), samme herre i forskellige uniformer. Nederst foto 1939, ukendt, 1925. Fotos Kjøllersamlingen, BØA.
Øverst: Affoto (Balduin Sild, Kbh. 1902-1905), samme herre i forskellige uniformer. Nederst foto 1939, ukendt, 1925. Fotos Kjøllersamlingen, BØA.
Click here to edit.
Ovenpå kasketter, vegamøsser og sixpences er det selvfølgelig fristende med en kollage med "Nordbornholms flotte hattemænd". Fotografen er flittige Alfred Kjøller og billederne er taget mellem 1936 og 1946, nogle af dem til de obligatoriske identitetskort under krigen. Dejlige, forfængelige herrer!
Med den store samling fotos fra Kjøller-fotograferne i Allinge, kan man fokusere på særlige emner. Fx er det oplagt med flotte fyre med KASKETTER: Foto Alfred Kjøller, Allinge, 1929-1944.
Faktisk kaldes de også sixpence, (en engelsk mønt, en slags pris på kasketten, eller oprindeligt en kasket sammensyet af “six pieces”. En sixpence er en flad, blød kasket, gerne syet i tweed; anvendt af mænd til frilufts- og arbejdsliv i 1900-t. MEN. Betegnelsen kendes ikke i England. (Gyldendals store danske). Kasketterne - sixpencen - er vist på mode igen? Nogle af dem er ”vegamøsser” (blank skygge)
Wikipedia citat Veggamøssa: ombord på fartyget Vega vid Nordenskiölds forskningsresa genom Nordostpassagen från Atlanten längs Sibiriens kust till Berings hav gav upphov till namnet och gjorde modellen allmänt populär runt förra sekelskiftet.
Faktisk kaldes de også sixpence, (en engelsk mønt, en slags pris på kasketten, eller oprindeligt en kasket sammensyet af “six pieces”. En sixpence er en flad, blød kasket, gerne syet i tweed; anvendt af mænd til frilufts- og arbejdsliv i 1900-t. MEN. Betegnelsen kendes ikke i England. (Gyldendals store danske). Kasketterne - sixpencen - er vist på mode igen? Nogle af dem er ”vegamøsser” (blank skygge)
Wikipedia citat Veggamøssa: ombord på fartyget Vega vid Nordenskiölds forskningsresa genom Nordostpassagen från Atlanten längs Sibiriens kust till Berings hav gav upphov till namnet och gjorde modellen allmänt populär runt förra sekelskiftet.
Alfred Kjøllers fine portrætter af en mand (hvem?) fra Allinge/Nordbornholm (?) 1924. I den sweater, som vi alle sammen kender som en typisk, mørkeblå (indigoblå)sømandssweater med (varmende) "brombærmønster" i striber i strikningen.
Nu er vi på en historieside, så jeg tænkte, at vi skulle finde ud af, hvor gammel denne DANSKE trøje er. Via tante Google får vi at vide, at den stammer fra firmaet "S. N. S. HERNING", der blev grundlagt i Herning i 1931 af Søren Nielsen Skyt (1899-1972), og hvor den stadig kan købes. |
S.N.S. lærte sweateren at kende på Herningegnen midt i 1920'erne, hvor den vel i årtier før det blev håndstrikket (også maskinstrikket?) og solgt af uldjyder, som netop havde Herning som centrum for en stor tekstilindustri. S.N.S. fik organiseret maskinstrikningen i stor stil af den populære sweater.
Jeg tænker at trøjerne var inspireret af mørkeblå fisker/sømandstrøjer, "guernseytrøjerne" fra den engelske kanal. BØA-glaspladesamling. |
En af Nordbornholms - hun kan jo også være en turist - moderigtige kvinder - her er vi tilbage o. 1910 (Før Første Verdenskrig). Yndig er hun i sin lyse, lange kjole med blondeærmer og -bryststykke med pufærmer og flæser samt tætsiddende halskrave. Den elegante stråhat har været prikken over i-et. Så har hun lånt fotografens lange vandrestav, for sådan en havde kvinderne med sig på ture rundt i klipperne. Det var mere yndefuldt end i dag, hvor vi klavrer rundt i kondisko og cowboybukser. Fotografen: Bendt Kjøller, senior, døde i 1908, hvor så hans enke, Christiane Kjøller blev ejer af atelieret fra 1908-1916. I 1911 blev sønnen Alfred Kjøller bestyrer og i 1916 overtog han atelieret. Flot portræt måske/måske ikke af Alfred Kjøller. A404-2.
|
Ung, meget moderne kvinde fra Nordbornholm, fotograferet 1929. Med bregner og valmuer i Hjorths Fabriks lysebrune stentøjsvaser med dekorationer, også den helt store mode dengang. Et meget flot fotografi af Alfred Kjøller, taget i hans atelier i Havnegade 17 i Allinge, erhvervet i 1926. Her fotograferede han resten af sin levetid, til 1957. Fra den store Kjøller-samling. BØA.
|
Vinterparat med solide støvler og varmt overtøj. Kjøllersamligen.
|
Portræt af en herre i en magelig lænestol, med polstret sæde og ryg i en lidt tung senempirestil. Lidt overraskende er han fotograferet lige under en bornholmsk, koldbemalet platte fra en af de bornholmske terrakottafabrikker. Motivet er Helligdomsklipperne i Rø, Mågetårnet og Libertsklippen. Tapetet er med jugend mønster. Er det fx grønt med gulligt mønster og stolepolstringen i vinrød møbelvelour? (Kunne have været flot i farver) A409-02. uden årstal.
|
Nu har jeg bemærket, at der er strikkeinteresserede med på siden, så jeg tænkte, at et lille galleri af Allinges (og omegns) flotte fyre med deres varme sweatere på kunne gøre godt på en kold dag. Som bonus er der måske nogen, der kender nogen af dem? Der er desværre ikke årstal på disse billeder, men 1940'erne? Jeg tror Alfred Kjøller er fotografen. A010-(forskellige løbenumre).
Nr. 1: øverst fra venstre: John Petersen fra Toldbodstræde. Nr. 2: Lis Kallesøe Hansen: min far Knud Henriksen. (Fisker) Nr. 3: Karen Birk Nielsen min morfar Niels Emil Petersen Nr. 4 Nr. 5 Nr. 6 |
Nr. 7: Lis Kallesøe Hansen: min farfar Evald Henriksen ( fisker og senere havde Allinge røgeri)
Nr. 8: Nr. 9: Tommy Andersen: Nr. 9 lige her over til højre er Andreas Kristian Jensen (Longa Dris) 1906-1979 han er omkring 40 år, da billedet blev taget. Han havde Røgeri i Allinge ved Kjæmpestrân og boede i Nørregade i det gule hus med de grimme vinduer lige ud imod Lârsadam. Senere Arbejdslyst i Klemensker på Krashavevej. Han kørte også mælk for mejeriet. Til sidst Villa Balka, Nexø Røgeri på Ndr. Strandvej. (Nexø gamle Røgeri) |
A27-21, 1942. A598-12 1929. A206-09 1927. A197-01 1926. A048-22, 1910'erne. A133-17 1919, A270-39 1939. A222-13 1929. A146-19 1920. A598-02 1929.
Når man har så mange billeder/portrætter at gøre godt med, som i den store Kjøller-samling på BØA, så kan man fordybe sig i "moderne". Her tog jeg fat på skægmoder. Og kan konstatere, at det ikke var ret almindeligt med fuldskæg! De mænd, der har skæg, er i et minimalt mindretal i disse år, ca. 1900-1950. Den generation af mænd der blev født i 1920erne og lidt senere havde ikke skæg. (Det fik deres børn så til gengæld). Generelt. Der er ikke væsentlig flere "skægbilleder" i samlingen end disse få herrer, som er noget ældre og i hvert fald midaldrende, da de blev fotograferet. Mellem 1910'erne og 1942. Havde vi haft portrætter fra sidst i 1800-tallet havde billedet været anderledes.
Bjarne Krak: Sidste skæggede mand i nederste række (A598-02 1929) er Hans Peter Mortensen, 1844-1929. (Min tip-oldefar). Født i Nyker, Skomager i Allinge, far til bla. bygmester og sygekasserer Herman Theodor Mortensen, Nørregade. Peter Brandt: den første i den øverste række er min fader "Bruno Hugo Georg Albin Brandt " født 15/6 1893 Berlin. Død 1/7 1962 La Palma "kanariske øer", hvor han boede en hel del år. Boede blandt andet under krigen på Bornholm, hans kunstner navn var Brandt Pardo. |
Mona Meier: Det var en, jeg kendte. Ham i midten i nederste række er Gunnar Petersen, i en årrække formand for stenhuggernes forbund. Han blev æresmedlem af forbundet i 1931. 1947 var han 81 år. "Stenhuggernes fagforening blev stiftet 1887. Det var dengang en god Tid for stenhuggerne, dvs. der var arbejde nok. Der var bl. a. et stort stenhuggerarbejde til Dronning Louises Bro i København. Jeg husker de gamle stenhuggere talte om "dengang vi huggede til Broen", det var ligesom en Slags tidsberegning for dem. Det var et meget fint og akkurat Arbejde, der krævedes udført, og der er forståeligt, at stenhuggerne mente sig berettigede til noget mere betalt for sådant arbejde. Der var mange dygtige stenhuggere på den Tid, både svenskere, italienere og bornholmere. Navne som Karl Lindgren, Jul. Jørgensen, Andr. Hansen, eKr. Jensen, Brentigani, Johanni, Vingjolla og mange flere står endnu i fleres Erindring".
(Tyvstjålet fra jubilæumsbogen om Dansk Stenindustriarbejderforbund 1947, side 106 - 107). Det store arbejde på broen blev udført for murmester Wienberg fra København, som havde stort brud på Hammeren |
Kjøller, Allinge. Ukendt herre fra P.O. Holms fotoalbum, Løsebækgade, Allinge. BM. Karton kun med "Kjøller", måske fa årene 1908-1916 (?).
|
Mor med lille datter. Fotograf Alfred Kjøller. BM 1486x469. blanke bagsider.
|
Jens Nielsen Kofoed, 1878-1959 og Emilie Margrethe Funch, 1878-1950, Bakkegård i Olsker, 17.-18. slgd. BØA 2017-07
|
Foto Alfred Kjøller, Allinge. Ægtepar, brudebillede. Kabinet, blank bagside. Samling Jørgen Dam.
|
Foto Alfred Kjøller, Allinge. Barn, cdv., blank bagside. Samling Jørgen Dam.
|
1916. Se, det at fotografere børn var svært, da eksponeringstiden var lang, børn var for urolige. Man fotografrede kun ved naturligt lys og nogle fotografer tog kun billeder af børn mellem kl. 10 og 14. Det er ikke så tit fotografer har gemt billeder som disse, men herlige forsøg er det da. Hvem er disse to, fotograferet maj 1916? Far og søn? A093-maj1916-04,19,20,24.
1913 er dateringen af kvinden med det lille barn og det passer nogenlunde til dateringen af de øvrige billeder.
To kvinder fra Frelsens Hær i Allinge. Omkring 1910. Foto Alfred Kjøller, Allinge, lbnr. A384-05.
|
1926. Også et billede fra den store glaspladesamling, (især fotografier af Alfred Kjøller, Allinge): Salvation Army - Frelsens Hær i Allinge - må have haft mange medlemmer i årtierne efter 1900. Der er mange portrætter af folk i hærens uniformer i glaspladerne. Og så må man have haft udenlandsk besøg, og disse to unge kvinder, som vi i dag ikke lige tænker nødvendigvis kommer langvejs fra, må have været et eksotisk islæt i Allinge, da de blev fotograferet af Alfred Kjøller i 1926. Måske udsendt fra Hærens amerikanske organisation? I september 1926 havde Frelsens Hær på Bornholm besøg af en "Stabssangbrigade" bestående af 14 unge kvinder, som holdt gudstjeneste overalt på Bornholm (fortæller Bornholms Tidende). Mon ikke disse to var en del af den brigade? Mon nogen kender historien bag billedet?
|
Billedet her er selvfølgelig skæg og ballade. Men fordi jeg har været hele samlingen (ca. 17.000 glasplader) igennem kan jeg se, at det legetøj de fire gutter har i hænderne, er det, som Alfred Kjøller i et par årtier har givet de mange børn, han har taget portrætter af. Hvem disse herrer er ved vi desværre ikke - endnu??
|
Der findes flere hundreder billeder af folk opstillet foran denne fotobaggrund med Hammershus. Jeg er sikker på jeg har set fotografier af Victor Lund, hvor han har benyttet baggrunden. Men: Victor Lund havde atelier i Havnegade 31 i Allinge fra ca. 1900. Han overtog H.P. Jacobsens (han var gået rabundus) atelier i Havnegade 17 i 1909. (Men flyttede allerede i 1910 til Store Torvegade 4 i Rønne). Alfred Kjøller overtog senere atelieret i Havnegade og dermed også fotobaggrunde, glasplader og sikkert andre ting, der hørte til en fotografs metier. Billedet: Parat til kolde vinterture på Nordbornholm? Foto Alfred Kjøller, 1928. A596-8.
|