Bendt Kjøllers fotos fra Gudhjem
|
Retur til hovedside og oversigt HER.
|
Gudhjem Havn
Foto Bendt Kjøller (stemplet på bagsiden). Gudhjem By, set fra molen på havnen. Den ny Gudhjem Kirke er opført, indviet 1894, det gamle Gudhjem Kapel, der set fra havnen lå til venstre for den ny kirke, er formentlig lige revet ned, 1895-1896. Det grundmurede hus nr. et fra venstre blev opført lige efter 1900, det erstattede Gudhjems ældste bindingsværkshus. Den næste, toetagers bygning er Gudhjem Toldbod, der fik en ekstra etage på i 1898. Vi er i de første år af 1900-tallet. Bendt Kjøller døde i 1908. Foto tilhører Claus Bech, Norge.
Bendt Kjøller-fotografi fra Gudhjem lige efter 1900. Huset i baggrunden med de to tætsiddende småvinduer øverst i gavltrekanten stod først færdigbygget efteråret 1899. Da Ejnar Mikkelsensvej 26 blev bygget 1903 for købmand Fuglsang, er billedet taget inden. Mit bud er derfor 1902, evt. 1901.
Gudhjem Havn med Toldboden fra 1848 til højre, (blev forhøjet til de to etager vi ser her i 1898) - som vi ser på billedet. Man kan lige se Mathias Bidstrups "Gudhjem Kirkes" spir til venstre. Foto Bendt Kjøller. Peter Haubergs samling, Nationalmuseet.
|
Jens Riis Jørgensen: Min tipoldemor Margrethe Marie Jørgensen på Rosendalegård var lillesøster til toldinspektørens kone Karen i toldbygningen i én etage. Karens datter fødte i 1884 Oluf Kristian Aleksander Høst. Det var i Svaneke, og Oluf søgte senere igen til Gudhjem. Han yndede motiverne her og oppe ved Bognemark, hvor familien havde opholdt sig på nabogården Rodholm. En anden af Karens døtre Elise Marie blev gift med bagermester Ole Jensen, der i 1885-86 byggede nyt hus nær Norresân, i dag Løkkegade 35, som Oluf Høst overtog 1921.
Da man opførte det nye toldembedssted i 1848 rev man et gammelt bindingsværkhus på otte fag ned. Det lå som nabohusene med gavlen til vandet og kan ses på gamle tegninger af fiskerbyen. |
Brøddegade
I Haubergs samling fra Nationalmuseet er der en lille håndfuld billeder af Bendt Kjøller fra Gudhjem der adskiller sig, fordi de har en gulligbrun tone. Kjøller brugte altid albuminkopier (dvs. kopieringspapir behandlet med æggehvide (albumin) og lysfølsomme stoffer, fx sølvnitrat). Normalt er hans billeder varmt rødbrune, det er næsten hans "varemærke". Jeg tænker at disse billeder er prøvebilleder, som Hauberg har fået forærende. Men fotografierne er fine:
Brøddegade i Gudhjem.
Jantzens Hotel i Brøddegade i Gudhjem. Foto Bendt Kjøller, o. 1900, Peter Haubergs samling, Nationalmuseet.
Gudhjem, Jantzens Hotel i Brøddegade i Gudhjem. Det er Gudhjem Kirkes tårn vi aner i baggrunden, den blev indviet i 1893. Haubergs Samling fra Nationalmuseet.
Gaderne
Kirkestien. Fotografen har stået og kikket mod Kirkestien 5 og den bagvedliggende købmandsgård Kirkestien 3 i dybden ned mod toldbygningen. Haubergs Samling, Nationalmuseet.
Peter Hauberg havde - måske - også fået Bendt Kjøller til at fotografere Nyelandshytten i Gudhjem. I hvert fald kendte Hauberg og hortonomen Nyeland hinanden, der er korrespondance i sagen vedr. bevaringen af ruinen af Sct. Annæ Kapel. Nyeland havde tænkt på, at arealet omkring kapellet burde tilplantes som en lille park.
Gudhjems ældste ejendom er her foreviget. Det er "Præstegården" i Holkadalen. Angiveligt opført 1692 af pastor Hammer. Foto Bendt Kjøller. Peter Haubergs samling, Nationalmuseet.