Bornholmske fotografer
www.bornholmskefotografer.dk
  • Om
    • Alfabetisk fortegnelse
    • Fotografer by for by >
      • Fotografer i Allinge
    • Fotografer, alfabetisk, vejvisere mv.
    • Bornholmske pressefotografer
    • Bornholmske Fotografer 1839-1939 >
      • 100 år foto Bornholm K. Thorsen
      • Fotografiets fødsel - og den lange optakt
      • Om fotografi
    • Udstillinger & fotografer
    • Vore hjemmesider
    • Kontakt
  • Fotografien
    • Indentificere fotografer
    • Kvindelige fotografer
    • Foreninger >
      • Fotohandlerforeningen
      • Fotoklubben
    • Kanonfotografer
    • Fotografisk litteratur før 1900
    • Om at fotografere i 1860erne
    • Amatørfotografiiet
  • Pioner
    • Før fotografiet
    • Fotografiet 1839-1865
    • Olsen, A. daguerrreotypist 1847
    • Riberholt, W.F., Rønne
    • 1858 omrejsende fotograf
    • "Stribet gulvtæppe"-fotograf
    • Messmann, J.A. 1838-1902
    • Eberhardt, H.C., Rønne
    • Steffensen, F., Rønne
    • Koefoed, Mathias, Rønne, Norge
    • Barby, Heinrich Hermann
    • Plymouthz Australia >
      • Fotograf Plymouthz i New Zealand
    • C. Christensen Thomhav, Kbh mm
    • Anonyme visitkortfotos
  • 1864-1888
    • Gottlieb Støckel, 1839-1889, Rønne >
      • Støckels fotoatelier mv
      • En søns erindringer, Støckel
      • Sofus Juncker Jensens erindringer Støckel
      • Støckel-familien >
        • Støckels selfies
      • Byerne >
        • Allinge-Sandvig
        • Gudhjem
        • Hasle
        • Nexø
        • Rønne >
          • Rønne Havn
          • Rønne, Havnebugten
        • Svaneke
      • Prospekter >
        • Hammeren >
          • Hammershus
        • Christiansø, Støckel
        • Klippepartier
        • Ude på landet
        • Snebilleder
        • Posselts Album 1887
      • Stormflod 1872
      • Bautasten 1869
      • Kirkerne
      • Stereoskopbilleder >
        • Støckels egen samling af stereobilleder
        • Rønne
        • Almindingen og Ekkodalen
        • Gudhjem
        • Randkløven
        • Helligdommen
        • Hammershus og Hammeren
        • Johns Kapel
        • Christiansø
      • Skoler og andre grupper
      • Rønne Theater
      • Erhverv >
        • Stibolt., produktion
        • Hjorths Fabrik, produktion
      • Militær
      • Portrætter, glasplader >
        • Originaler
      • Datering af portrætterne >
        • Portrætter, collager
        • Portrætter 1860erne
        • Portrætter 1870erne
        • Portrætter 1880erne
      • Kabinetkortfotografier
      • Store familiebilleder
      • Posselts Album 1887
    • Johan Hansen, 1833-1905, Nexø >
      • Johan Hansens familie, Skelde
      • Johan Hansens familie
      • Hansen & Bloch
      • Gudhjem
      • Nexø >
        • Markergården i Nexø 1905
        • Havnebilleder
      • Bautasten, Johan Hansen
      • Snogebæk
      • Svaneke
      • Stormflod 1872, Svaneke
      • Kirker
      • Portrætfotografering 1865-1905 >
        • Portrætter 1865-1875
        • Portrætter ca. 1875-1885
        • Portrætter 1885-1890'erne
        • Portrætter 1890'erne J. Hansen
        • Kabinetfotos
        • Grupper
        • Bornholmsk dragt
        • I gammel lånt dragt
      • Skolebilleder
      • Landbrugsbygninger
      • Curiosa
      • Johan Hansens glasplader 18x24
    • Thor Spelling, 1837-1899, Rønne >
      • Portrætter >
        • CDV - Krystalgade
        • CDV - Lille Torv - ældste
        • CDV - Lille Torv - yngste
        • Portrætter kabinet
        • Børneportrætter
        • Bornholmske dragter
      • Grupper
      • Skibene
      • Bøndergårde
      • Topografiske billeder >
        • Christiansø
  • 1888-1895
    • Chr. A. Møller, Rønne, 1888-1928 >
      • Portrætter, cdv & kabinet
      • Grupper, fx skoler >
        • Grupper, familier
        • Teaterbilleder
      • Møllers prospekter >
        • Bornholm præsentation
        • Rønne Kirke
      • Møllers postkort >
        • Rønnebilleder
      • Møllers stereobilleder
      • Møllers opgaver for BM
    • Th. Yhr, Rønne, 1888-1938 >
      • Personalia familie >
        • Portrætter visitkort Rønne
        • Portrætter visitkort Rønne&Aakirkeby
        • Portrætter, visitkort, A Aakirkeby
        • Portrætter kabinetkort
        • Børneportrætter
        • Dragtbilleder
        • Gruppebilleder
        • Portrætter, nyere
      • Prospekter >
        • Rønne
        • Hammershus
      • Søfart, Yhr
      • Jernbane, Yhr
      • Håndværk, Yhr
      • Militær, Yhr
      • Cykler, Yhr
      • Kuriosa, Yhr
      • Aakirkeby, Yhr
    • Valdemar Myhre, Svaneke, 1889-1915 >
      • Svaneke >
        • Havnen i Svaneke
        • Bølger i havnen
        • Stubmøllen i Svaneke
      • Fiskerlejer >
        • Ypnasted
        • Bølshavn
        • Listed
        • Grisby
        • Aarsdale
      • Turisme div. >
        • Naturbilleder
        • Gudhjem
        • Trykte postkort
      • Interiørbilleder
      • Folkelivsskildringer >
        • Fiskere
        • Håndværkere
        • I bornholmsk dragt
      • Personalia >
        • Børn
        • Gruppefotos
        • Post-mortem
      • Teater mm. >
        • Pressefotos
        • Teater i Svaneke
    • Bendt Kjøller, Allinge, 1890-1908 >
      • Bendt Kjøllers familie
      • Bendt Kjøllers Nordbornholm >
        • Allinge
        • Allinge Havn
        • Sandvig
        • Hammeren
        • Hammershus
        • Hammerhavnen
        • Olsker
        • Rutsker, Vang, Helligpeder
      • Bendt Kjøllers Østbornholm >
        • Rø
        • Helligdomsklipperne, Bendt Kjøller
        • Bendt Kjøllers Gudhjem >
          • Gudhjem Havn
      • Bendt Kjøllers Sydbornholm >
        • Bendt Kjøllers Nexø
      • Bendt Kjøllers Midtbornholm
      • Bendt Kjøllers Hasle
      • Bendt Kjøllers Christiansø
      • Strandinger, skibe
      • Bendt Kjøller, natur
      • Bendt Kjøller, interiørbilleder
      • Personalia >
        • Portrætter, atelier
        • Portrætstudier
        • Gruppebilleder
    • Johs. Chr. Glistrup, Nexø, 1890-1906 >
      • Portrætter
      • Dragtbilleder
      • Glistrup juniors negativer
    • Andersen, Eugenie, Allinge 1890-1893
    • Ad. Petersen, Allinge, 1893-1911 >
      • Topografiske billeder
      • Portrætter
    • Louise Kaas, 1894-1897, Aakirkeby
  • 1896-1900
    • Elleby, Janus Gottfred, 1896-1932 >
      • Elleby, fotograf og billedhugger
    • Rydahl, P., Allinge, 1897
    • Ingeborg Bertelsen, Aakirkeby, 1897-1900 >
      • Portrætter
      • Højskolebilleder
    • Paul Müller, Rønne, 1898-1906 >
      • Müllers visitkortbilleder
      • Müllers kabinetfotos
      • Müllers grupper
      • Portrætfotografering glasplader
      • Glasplader fra BM visit
    • Soltau Sivertsen, Hasle, 1898-1912 >
      • Portrætter
      • Grupper
      • Erhverv
      • Topografi, bygninger
    • Fred. Jensen, Svaneke, 1898-1919 >
      • Svaneke
      • Gudhjem
      • Christiansø
      • Skoler
      • Gårde og landskaber
      • Håndværkere
      • Stereobilleder >
        • Fred. Jensen, Stereo Bornholms Museum
        • Fred. Jensen, Stereofotos, danske mv
      • Industriudstilling i Svaneke 1908
    • Edemann, Chr. Bang, Svaneke
    • Sørensen, Karen, Allinge
    • Holm, A. Gudhjem, 1900-1908 >
      • Portrætter
      • Portfolio Personalia
      • Portfolio Topografi
  • 1900-1920
    • Atelier i Allinge, flere fotografer >
      • Samling af glasplader BØA
      • Alfred Kjøllers "fond" Hammerhusbaggrunden
    • H.P. Jacobsen,Allinge, 1900-1908, Allinge >
      • Portrætter
      • Grupper, H.P. Jacobsen
      • Genrebilleder
      • Prospekter
      • Panoramabilleder HPJ
      • Stormflod og strandinger
      • Postkort
      • Stereoskopbilleder
      • Stereopostkort
      • 8x8 lysbilleder, H.P. Jacobsen
    • Victor Lund, 1874-1944, Allinge - Rønne >
      • Portrætter
      • Ejendomme
    • Petersen, A.G., Gudhjem
    • Magdalene Hansen, Nexø, 1905-1931 >
      • Folklore, teater mm.
      • Topografiske billeder Magd. H.
      • Postkort, Magd. Hansen
      • Portrætter >
        • Portrætter børn
      • Dragtfotos
    • Hansen-Ladegaard 1916-1931
    • Alfred Kjøller, Allinge, 1911-1957 >
      • Fotografen i årstal
      • Allinge-Sandvig
      • Naturlandskaber >
        • Billeder fra Hammeren
      • Topografiske billeder
      • Portrætter >
        • Folk i arbejde
      • Portrætter af børn
      • Grupper
      • Folkeliv og teater
      • Interiører
      • Sovjetrussiske portrætter
    • Ipsen & Møller, Nexø >
      • Topografiske billeder Ipsen & Møller
      • Portrætter Ipsen & Møller, Nexø
    • Ad. Møller, Nexø, Aakirkeby, Rønne >
      • Portrætter
      • Skoler og konfirmander
      • Prospekter
      • Trykte postkort
    • Andreas Ipsen, 1904-1958, Østermarie >
      • Allinge 1911-1916
      • Nexø 1919-1923
    • Pedersen, Alfred, Allinge
    • Otto Gornitzka, Allinge, 1905-1934 >
      • Familiebilleder
    • Munch, V. Hasle
    • Augusta Schou, Rønne, 1906-1919 >
      • Portrætter
      • Augustas glasplader
      • Grupper
      • Teater billeder
    • Charles Svendsen, Gudhjem-Hasle >
      • Fotografen i årstal
      • Ch. Svendsen i Gudhjem
      • Atelieret på Torvet i Hasle
      • Pressefotograf, Charles Svendsen
      • Portrætfotografering
      • Grupper Hasle
      • Svendsens prospekter
    • Møller Bodil, Nexø, Aa, Rønne
    • Karl Kofoed, Rønne, 1911-1930 >
      • Reportagebilleder
      • Topografiske billeder
      • Gruppebilleder
      • Portrætter
    • Ida Petersen, Gudhjem 1912-1916 >
      • Ida Petersens glasplader
    • Ch. L. Sundbøll, Rønne, 1911-1918 >
      • Portrætter
      • Grupper
      • Rønne
      • Nexø
      • Kirker på Bornholm
      • Skoler
      • Gårde og husmandssteder
      • Interiørbilleder
      • Forretninger - butikker
      • Militærparade 1912
    • Olsen, Chr. og Jenny Nyholm, Svaneke, 1916-1917 >
      • Døde af tuberkulose
      • Atelierfotografering
    • Beinthin, H.H., Gudhjem 1916-1919
    • Karen Hansen, Svaneke, 1918-1930
    • Carl Chr. Andersen, Olsker.
    • Jørgensen, E.M, Rønne
  • 1920-2000
    • Kaare Rasmussen, Gudhjem & Rønne 1921-1969 >
      • Gudhjemtiden 1921-1928 >
        • Byerne
        • Land- og byejendomme
        • Interiører
        • Erhverv
        • Landbruget
        • Skovene
        • Personer, udeoptagelser
        • Personer i atelier
        • Uddannelse, konfirmation, sport, kultur
        • Kirker og missionshuse
      • Industri 1930ff
      • Landbrug 1930ff
      • Portrætter
      • Grupper 1930ff
    • Viggo Rønne, Gudhjem, 1885-1966
    • Walter Bjerregaard, Rønne, 1931-1963 >
      • Pressefotos
    • H. Chr. Lund, Allinge, 1920erne
    • Poulsen, Marie, Hasle
    • Asger Berghagen, Nexø, 1928-1970 >
      • Fotografassistent Kjøllers billeder 1938
      • Grupper, Berghagen
      • Portrætter, Berghagen
      • Topografi, Berghagen
    • Arne Grønvang Nielsen, Rønne mm 1933-1949
    • Arling, Kai, fotograf i Svaneke og Nexø
    • Asta Kofod, Rønne, 1930-1976
    • Johannes Hammer, Svaneke, 1933-1993 >
      • Grupper - skoler mv.
    • H.P. Nielsen, Polyfoto, 1916-1998, Rønne >
      • Portrætter, Polyfoto
      • Grupper, Polyfoto
      • Naturoptagelser, Polyfoto
      • Topografi, Polyfoto
      • Diverse, Polyfoto
    • Willy Hansen, Rønne, 1945-1963 >
      • Willy Hansens fotos
      • Kulbrydning ved Hasle
    • Svendsen, Svend Aage, Hasle 1950-1992 >
      • Sv. Aa. Svendsens fotos
    • Algot Rasmussen, 1919-1996, Rønne >
      • Algots Bornholm
      • Industrifotografering
    • Bjarne Ilsted Bech, f. 1931 i Rønne, fotograf fra 1953
    • Kjøller, Bendt, jun. 1957-1985
    • Ruben Jensen, 1932-1989
  • Kunstfotografer
    • Andersen, Hans Fr., Rønne, 1879-1934
    • Borch, Sigfred, 1849-1933, Allinge >
      • Karahavet 1882-1883
      • Risenholm-samlingen >
        • Billeder fra Hammeren
        • Stereobilleder
      • S. Borchs album
      • S. Borchs glasplader
      • S. Borchs postkort
    • Emil Hansen, Gudjem, amatørfotograf >
      • Emil Hansen, portfolio
    • Hansen-Svaneke, Bertel, maler
    • Hansen, Thomas, Risegård, Aaker
    • Hjorth, Peter, 1873-1959, keramiker >
      • Hjorth-familien
      • Rønne
      • Hjorths Fabrik
      • Sandvig
      • Bornholm div. Peter Hjorth
    • Holm, H.P. Rønne, museumsforvalter
    • Johansen, Dam, 1904-1968, tolder >
      • Dam Johansens møller
      • Billeder fra Nexø
    • Kjøller, Frede, lærer, 1912-1988 >
      • Frede Kjøllers Folkeminder
      • 2. optegnelsesbog Frede Kjøller
      • 3. optegnelsesbog Frede Kjøller
      • Frede Kjøllers gårde
    • Koefoed, Thorvald
    • Pedersen, Anton, Allinge mv. >
      • Personalia
      • Stereobilleder
      • Postkort
      • Børnehjælpsdag
    • Pedersen, Mathias, 1883-1966, Østermarie >
      • Fotografen privat
      • Østermarie
      • Bølshavn Ypnasted
      • Bornholm
      • Personer og grupper
      • Erhverv
    • Sonne, Herman, 1880-1940 >
      • Sonnes billeder fra Rønne
      • Familien Sonne i Storegade
      • Familien på udflugt
      • Bekendte og familie
      • Personer
      • Sonnes modelskibe

Arne Grønvang Nielsen, Polyfoto, 1933

NAVN: Arne Grønvang Nielsen
DATA: 1910-1984
AKTIV: 1933-
ADRESSER: 1933-1940/1941, Store Torvegade 3, Rønne
1941-1949, Aakirkeby
UDDANNELSE: Maskinist
UDEN FOR BORNHOLM: nej 
PORTRÆTFOTOS: ja
GRUPPEFOTOS:
REPORTAGEFOTOS:
TOPOGRAFISKE FOTOS:
STEREOFOTOS:
POSTKORT:
UDSTILLINGER:
FAGLIG FORENING:
STEMPLER:
EFTERFØLGER:
ARKIV:
LITTERATUR:
KOMMENTARER: Arne Grønvang Nielsen fik næringsbrev som fotograf, og åbnede derefter i november måned 1933 en Polyfoto forretning på adressen St. Torvegade 3 i Rønne.
Picture
Arne Grønvang Nielsen havde sin første Polyforretning her i Store Torvegade 3, hjørneejendommen. Billedet er taget af fotograf Kaare Rasmussen 1949, hvor Hans Peter Nielsen var indehaver af butikken.
Picture
Frihedskæmpere i St. Torvegade, Rønne,  efter freden - før bombardementet. Fx 5. eller 6. maj - eller 7. maj 1945 om formiddagen. Det er Rosengade bag frihedskæmperne, og mit fokus lige pt. er de to fotoforretninger, vi aner i husene til højre - som nu er revet ned.
Picture
Sønnen Erik Grønvang Nielsen fortæller: Et billede med mig, min mor og min far i baggrunden, det må være taget omkring 1941-1942. Men det som er interessant er, at det er farvelagt. Jeg ved at min far gjorde det med farveblyanter med hård stift lige som almindelig blyanter, og til sidst duppede det over med terpentin. (Erik Grønvang Nielsen, december 2008.)

Picture
Picture
Arne Grønvang Nielsen ved sin bil i Rønne og ved Polyfoto-forretningen i Sandvig i 1930erne.

Den første Polyfoto-forretning i Store Torvegade 3 i Rønne

Arne Grønvang Nielsen var udlært som maskinist, men kom aldrig til at arbejde som sådan. I 1933 fik han forbindelse til den nyligt startede Polyfoto-kæde, som var opbygget på den måde, at interesserede, der havde lokale til rådighed på en passende adresse, kunne lease fotografiapparat og udstyr mod betaling af en nærmere fastsat afgift pr. optagelse. Man skulle i øvrigt selv betale udgifter til husleje mm.

Arne Grønvang Nielsen fik næringsbrev som fotograf, og åbnede derefter i november måned 1933 en Polyfoto forretning på adressen St. Torvegade 3 i Rønne.

Polyfoto (mangefoto) var et varemærke for en dansk opfindelse. Civilingeniør E.  Rixen opfandt Polyfoto, et seriekamera, som blev finansieret og lanceret af teatermanden Frede Skaarup i 1932. Systemet var mønsterbeskyttet i de fleste lande i Europa. Fotografering med 12, 24 eller 48 billeder på et ark blev uhyre populært og et Polyfotoatelier dukkede efterhånden op i de fleste større byer. Indehaverne skulle betale afgift til Rixen og Skaarup for hvert eksponeret negativ (glasplader 13x18 cm).
    
Polyfoto kæden kom i gang i 1933 og den var opbygget på den måde, at interesserede, der havde lokale til rådighed på en passende adresse, kunne lease fotografiapparat og udstyr mod betaling af en nærmere fastsat afgift pr. optagelse og skulle i øvrigt selv betale udgifter til husleje,mm. 
   
Billederne målte kun 33x33 mm, men selv om det ikke var den store fotokunst, kunne man se, hvad det forestillede, og der var altid et par stykker, der kunne bruges til en forstørrelse. De bedste af de små billeder kunne foræres til familie og venner og resten blev blandt børnene et eftertragtet bytteobjekt. Hele arket kostede ved starten omkring 2,00 kroner, så alle havde nu råd til at gå til fotografen.
   
Polyfoto afdelinger skød op overalt, og blev en alvorlig
konkurrent til de etablerede fotografer, og mange af dem blev tvunget til at lukke. Polyfoto kæden ophørte o. 1960-1970'erne.
 
På Bornholm åbnede det første Polyfotoatelier i 1933 i Rønne.
Initiativtager var Arne Grønvang Nielsen, som der fortælles om af hans søn på denne side..


Picture
Picture
Kontaktkopier af to glasnegativer med hver 48 billeder. Formentlig fra Arne Grønvang Nielsens år, 1933-1943. Bornholmskebilleder.dk.
Picture
Picture
Picture
Grundstenen i Polyfoto var et nyt kamera (for øvrigt en dansk opfindelse), hvor man på en enkelt glasplade eller planfilm kunne lave indtil 48 individuelle optagelser. Med en enkelt fremkaldelse og kopiering havde man 48 forskellige billeder. Billederne målte kun 33x33 mm, men selv om det ikke var den store fotokunst, kunne man se, hvad det forestillede, og der var altid et par stykker, der kunne bruges til en forstørrelse.


Lige efter Arne Grønvang Nielsen havde etableret sig i Store Torvegade kom der en ung dame (Sigrid Knudsen) ind og spurgte, om hun kunne komme i lære som fotograf. Om det slog gnister ved det første møde vides ikke, men de blev gift i 1935.
Picture
Polyfoto, 1933-1943 - Arne Grønvang Nielsens år.

Polyfoto udvider

Picture
Picture
Picture
Picture
Picture
Turistbilleder fra Sandvig. Polyfoto-forretningen lå på Torvet, Hammershusvej 2, og rummede også turistbureau. På billederne ses bl.a. Sigrid og Arne Grønvang Nielsen. Sidst i 1930erne.

Herefter blev forretningen udvidet med to filialer, Foto-Centralen på Sandvig Torv og Fotografisk Atelier i Storegade 4 i Nexø.

Foto-Centralen i Sandvig blev passet af Arne Grønvang Nielsens kone Sigrid. Formentlig var den kun åben i turistsæsonen. Nexøafdelingen tog forretningens førstemand, H.P. Nielsen sig af. Det var ham, der siden skulle føre Polyfoto videre indtil 1974.

Aakirkeby, Polyfoto, biograf og hotel
Mine forældre flyttede fra Rønne til Aakirkeby omkring 1940/41. De havde købt afholdshotellet, som lå i Jernbanegade 7. De vil forsat drive det som hotel, men derudover ville de bygge en permanent biograf op i hotellets tilhørende sal.
Deres Polyfoto-forretning i Rønne overdrog de til H. P. Nielsen, men etablerede en ny Polyfoto i Aakirkeby. Det var noget af en opgave, de påtog sig med at drive tre forretninger samtidig, hotel, biograf og fotografering.

Og oven i det hele, måtte de i gang med en større renovering og ombygning, for hotelbygningen var i en dårlig tilstand, opvarmning foregik med nogle kakkelovne, der stod hist og pist, toiletter, ja det var ude i gården og uden træk og slip, og den tilhørende sal var faldefærdig. Der var en balkon, som man helst skulle holde sig fra, hvis man havde liv og lemmer kære.

Ombygning og renovering blev færdig i november 1943 med en stor indvielse af biografen.
Picture
Picture
Picture

Fotografering til identifikationskort i 1943
Det første jeg kan erindre fra Polyfoto-forretningen i Aakirkeby var under krigen, i 1943, da tyskerne forlangte, at alle skulle have et ID kort med foto. Jeg kan stadig se for mig alle de mennesker, der sad og stod i lange rækker på en af hotellets gange, for at komme ind til fotografen. Det var før hele ombygningen af hotellet var færdig, så et af hotelværelserne var inddraget til fotoatelier.

Min mor har senere fortalt mig, at der kun var tid til at tage to billeder af hver, så en glasplade kom til at indeholde 24 forskellige personer.

Det medførte en masse diskussion og utilfredse mennesker, for når man nu, godt nok tvunget af situationen, var trukket i sit fineste tøj og var kommet den lange vej til fotografen, ja nogen, har jeg senere fået at vide, havde for første gang bevæget sig ind i en storby som Aakirkeby, så mente man, at der godt kunne tages en masse billeder og at de bedste af dem selvfølgelig skulle forstørres op, så de kunne bruges i familiealbummet.





Fotoatelier
Efter ombygningen, der blev afsluttet i november 1943, var der lavet et flot fotoatelier i et stort rum, som lå lige bag billetkontoret til biografen. Her var sat et par store lyskasser op med en masse elpærer i. Som jeg husker det, var der omkring 40 til 50 elpærer i hver kasse. Derudover var der en del fotolamper på stativ, man kunne flytte rundt på.

Men rummets vigtigste apparat var selvfølgelig Polyfotos fotografiapparat. Det var en stor mahogniagtig trækasse, den havde ca. en højde på omkring 1,60 meter. For at kunne bevæge dette apparat frem og tilbage, alt efter hvor tæt man ville på personen, der skulle fotograferes, var der skruet nogle messingskinner på gulvet, som apparatet kunne køre på (man kendte ikke til zoom objektiver dengang). Der var påsat et stort stykke sort stof på bagsiden af kassen, som min mor tog hen over hovedet, når hun skulle indstille apparatet og tage billederne. Der var et håndsving på siden af kassen, som hun drejede på for hvert billede hun tog.

Når det er min mor jeg omtaler ved fotograferingen så skyldes det, at mine forældre havde fordelt arbejdet således, at min mor for det meste tog sig af fotograferingen i atelieret, og min far tog sig af alt mørkekammerarbejde samt udefotografering.

Picture
Picture
Picture
Picture
Mørkekammer, retouchering og farvelægning
For enden af det store hotelkøkken var der en dør ind til et lille lagerrum, og inde i dette lagerrum var der yderlig en dør, som førte ind til mørkekammeret. Da det lille lagerrum ikke havde noget vindue, var det en fin sluse for at komme ind og ud af mørkekammeret, uden at skulle stoppe de arbejdsprocesser, der var i gang. I selve mørkekammeret var der et stort forstørrelsesapparat, som gik helt op til loftet, derudover var der masse skåle til fremkaldelse, fiksering og skylning. Der var en stor vask med rindende vand, hvor billederne fik en sidste skylning, inden de kom ind i et tørreapparat, som stod henne i hjørnet.

Som knægt opholdt jeg mig meget inde hos min far i mørkekammeret. Her var jeg meget fascineret af at stå i det røde lys og se, hvordan et helt blankt papir, når det kom ned i fremkaldervæsken, kunne forvandle sig til et fotografisk billede. Jeg var også meget fascineret af at se min far efterbehandle billederne. Det foregik oppe i stuen på 1. sal. Her sad han ved spisebordet og arbejdede med retouchering af billederne. Men det mest spændende at følge med i var, når han lagde farver på, det var som regel billeder, med et større festklædt selskab med en gård i baggrunden. Her havde han en seddel liggende, hvor han havde noteret, hvilke farver de forskellige damers kjoler havde. Så sad han med en masse hårde og spidse farveblyanter og satte farverne på. Når dette var gjort tog han en blød klud, som var dyppet i et eller andet, jeg mener at det var terpentin, og dubbede billedet indtil farverne løb så meget ud, at det så ud som om de var fotograferet med ind i selve billedet.


Der var ikke nogen egentlig fotobutik tilknyttet, man gik ind i hotellets restaurant, når man skulle bestille tid til en fotografering, aflevere en film til fremkaldelse og forstørrelse eller hente sine billeder. Det var hotellets unge piger, der stod for betjeningen. Jeg har senere fået at vide, at det ikke altid var lige sjovt, specielt når der kom en kunde, hvis billeder ikke var færdige og som insisterede på at få vide, hvornår de så var færdige, for så skulle de spørge min far, og hvis han sad og retoucherede billeder, kunne han godt blive noget ophidset over at blive forstyrret.

Det var ikke holdbart i længden at drive tre så krævende forretninger, som hotel, hvor der var ca. 30 spisende gæster hver dag og 12 hotelværelser, der skulle holdes rene. En biograf, hvor der blev kørt mindst en forestilling hver dag, somme tider to og om søndagen kunne der være op til tre forestillinger. Derfor besluttede mine forældre at stoppe med fotoforretningen Polyfoto. Hvornår eksakt de lukkede den ved jeg ikke, mit bedste gæt er engang i 1949.

Ud over fotoforretningen kørte han rundt på Bornholm med en  rejsebiograf sammen med sin fætter Gunnar Hansen, senere ejer af Rønne Bio.

Aakirkeby Bio fortsatte til 1983, hvor Arne Grønvang Nielsen døde. Sigrid Grønvangs indsats i biografen var så væsentlig, at hun blev kaldt ”fru Kino”.

Picture
Aakirkeby set fra nordvest. Den katolske kirke, Rosenkranskirken i Gregersgade, Aakirkeby, blev indviet i 1932. Foto Arne Grønvang, Polyfoto. BM 2828.
Hovedsiden: fotohistorie.com HER. Derfra kommer du videre til mine andre hjemmesider. Følg mig på FB: HER. annvibekeknudsen@gmail.com
Hjemmesiderne er udarbejdet fra 2012, sidst opdateret 2021

Hvis DU har informationer om nogle ældre bornholmske fotograferne, så giv mig gerne et par ord - se under "Om" - kontaktsiden.
En hjemmeside om bornholmske fotografer i 150 år - fra den første daguerreotypist som tog billeder i 1847 - til den digitale teknik tog over lige før 2000
Se siden HER med oversigt over bornholmske fotografer. Du er velkommen til at bruge billederne, men vær venlig at angive hvor du har dem fra.
© Webmaster og forfatter: Ann Vibeke Knudsen.