Fotograf Kaare Rasmussen: Portrætter fra Gudhjemårene 1921-1928*
* flere af portrætterne er taget af Kaare Rasmussens forgængere: (A. Holm, Charles Svendsen, Ida Petersen eller H.H. Beinthin). Glasplader fra Gudhjem Museum.
Brude- og bryllupsbilleder
Højdepunktet i vores liv er/var brylluppet? Her i 1920erne var der faktisk stort set ingen der blev skilt, i hvert fald ikke i "provinsen" (kedeligt, nedladende udtryk - provinsielt!), så det var en vigtig begivenhed at knytte sig til et andet menneske for resten af livet. Grundlægge sin egen familie. I anledning af søndagen og pinsen har jeg samlet de fine brudebilleder der er i Kaare Rasmussen-samlingen. (Nogle af billederne kan være taget i samme atelier af hans forgængere). Bemærk, halvdelen af kvinderne bliver gift i sort kjole, de øvrige i hvid, det sidste begynder at blive det almindeligste på dette tidspunkt. Foto Kaare Rasmussen, 1920erne (eller tidligere).
Forlovelses- og bryllupsbilleder
De helt små, babyer og dåbsbilleder. Her starter vi!
aare Rasmussens mange portrætter og personbilleder kan man bruge som et studie i attituder, udseende, frisurer, tøj, mode etc. i 1920erne. Det er fantastisk, hvis nogen kan sætte navn på nogle af dem, men selv om de er anonyme, giver de et indblik i datiden. Jeg har vist billeder af unge mænd og kvinder, ældre mænd og kvinder, par etc. Nu starter jeg forfra: her er det de alleryngste, babyerne og dåbsbillederne fra 1920ernes Bornholm. Sådan så de ud dengang:
Dåbsbarn. En lille ca. 6-8 mdr. gl. baby. Kaare Rasmussen, 1920erne.
|
Her har Kaare Rasmussen fotograferet barnet og moderen hjemme, men det blev nødvendigt med en retouche af hensyn til det endelige billede. Der var ellers hængt en baggrund op på bindingsværksvæggen.
|
Før-skolebørnene
Børn i forskolealderen i 1920erne, altså før de kom i skole. De gik hjemme hos mor. Foto Kaare Rasmussen, Gudhjem 1921-1928.
Opdagede at jeg havde originalaftrykket af en af glaspladerne. Det er meget sirligt, med spids og hård blyant, signeret Kaare Rasmussen Foto. Det er et album fra Melsted/Gudhjem.
Fotografer levede indtil Kaare Rasmussen kom på banen fortrinsvis af portrætfotografering. KR tog også rigtig mange portrætter, men jeg tror en stor del af hans indtægt var gruppebilleder som: skolebørn, konfirmander, foreninger, soldater (efter Anden Verdenskrig, han har taget "en mio" af dem, de er på Ø-arkivet). Her igen et lille udvalg blandt hans børneportrætter, søskende, to og to, de fleste før de kom i skole.
Ni søskende, ældste datter med yngste barn på skødet. Hvem? (Glaspladen er desværre lidt medtaget af fugt og nedbrydning). Men noget af børnenes kulturhistorie kan vi se her: Vi kan konstatere, at pigernes meget store sløjfer var moderne i 1920erne. Læg også mærke til tøjet, de to små drenge har ens, praktiske busseronner på, de tre store drenge overalls syet i det stof, der ligner demin, altså bl...åt bomuldsstof, kippervævet og dermed mere elastisk - og endnu i dag højeste mode til "cowboybukser". (Ordet er afledt fra fransk: "serge de Nîmes" – dvs. kipervævet stof fra Nîmes. Levi Strauss producerde bukser og overalls af sejldug som arbejdstøj til guldminearbejdere i Californien i 1850erne og i 1870erne begyndte man at fremstille bukser af denim. Overalls "kom til Danmark" også fra USA omkring 1900, hvor det var fattige fx jernbanearbejderes beklædning. Pigerne er i hjemmesyede kjoler, det er drengenes tøj sikkert også. Kaare Rasmussen, 1920erne. Lbnr. 0004.
Fædre. En far er parat til at gribe, hvis nogen skulle snuble Foto fra atelieret hos Kaare Rasmussen, 1920erne. Lbnr. 0069.
Tvillinger - eller bare søskende
Nogle vidunderlige fotografier af tvillinger eller bare søskende. Fotos fra Kaare Rasmussens samling, men fotograferet af ham eller nogle af hans forgængere (A. Holm, Charles Svendsen, Ida Petersen eller H.H. Beinthin). Glasplader fra Gudhjem Museum.
Konfirmander
En ung konfirmand, foto Kaare Rasmussen, 1920erne. Lbnr. 0003.
De ældre og voksne herrer
Yderst til venstre: Peder Tranberg, født i Figenhuset, boede med sin kone Anina på Nørresand. Far til Frank, Albert og Ernst Tranberg.
Kaare Rasmussen tog mange billeder af huse, interiører, skoler etc. i Gudhjemtiden i 1920erne. Men det er ikke noget i forhold til antallet af portrætter. Der er rigtig, rigtig mange. Det var her han tjente sine penge. Der er ikke navne på et eneste portræt, ærgerligt nok, men der ligger et tidsbillede gemt i de forskellige typer af billeder. Hvis der er 4-500 portrætnegativer, så er halvdelen af unge kvinder. (Dem vender jeg tilbage til!). Her har jeg valgt nogle af de ældste herrer, og der er flotte portrætter imellem. I får den ubeskårne glasplade, normalt ville fotografen beskære sit motiv, men der ligger en ekstra historie i gengivelsen af hele negativet.
De modne og ældre damer
Fotograf Kaare Rasmussens portrætter fra 1920erne er - om end de er anonyme - et studie i menneskers fysiognomi på den tid. Der er flere 100 portrætter i glaspladesamlingen fra Gudhjem. Jeg har vist portrætter af unge forlovede og af ældre mænd, og jeg tænkte, at jeg skulle finde en serie "soloportrætter" af ældre kvinder - men ak - de er kun sjældent fotograferet alene. Denne lille præsentation var de eneste - og der er endda to (forskellige og gode portrætter) af den samme kvinde. Det er ellers som med gamle huse. Der er flest historier i ældre mennesker.
Jeg må lige vise dette foto, som jeg synes er "lige i øjet". Det dukkede op, da jeg ledte efter ældre kvinder, "bedstemødre". Og det er de tre her efter alt at dømme. Pragtfuldt billede! Foto Kaare Rasmussen, 1920erne (eller en af hans forgængere, 1910erne?).
|
At dømme efter dragterne, er disse fem (ikke ældre!) unge damer fra 1920ernes begyndelse, foto Kaare Rasmussen.
|
Personer vi kender
Der er mange portrætter i samlingen fra Gudhjem, men få som er alment kendt. Det er selvfølgelig grafikeren Ernst Køie, 1872-1960, født i Vestermarie, hvor hans far var lærer, bosat i Melsted fra 1914. Han gik bl.a. på akademiet og udstillede sine grafiske værker talrige steder. Vil du vide mere om Ernst Køie er han nem at google. Billederne er vist optaget af Ida Petersen, som var en af Kaare Rasmussens forgængere i Gudhjem, hun var fotograf fra 1912-1920. Men disse tre billeder, der selvfølgelig er optaget samtidigt, findes i Kaare Rasmussens samling.
Familie- og andre gruppebilleder
Tre herrer og tre damer - man kunne fristes til at tro, at det var en teatertrup? Og dog? Hvorom alting er, er det et herligt billede. MEN, de ser SURE ud. Så er vi tilbage ved det evige spørgsmål om, hvorfor de portrætterede aldrig smiler på de gamle billeder? (Dette foto er i Kaare Rasmussen-samlingen, men jeg tror det er taget af en af hans forgængere). Jeg har fundet et måske nok lidt nørdet, amerikansk studie i "say cheese", altså hvornår fotografernes kunder fik besked ...på at smile. Forfatteren når frem til, at det skete i 1930erne. (Når jeg ser på Kaare Rasmussens billeder fra 1920erne, er der dog rigtig mange smil hos kunderne.) Forfatteren konkluderer, at det er to forskellige kulturelle normer, vi er oppe imod. Før Første Verdenskrig blev man opfattet som latterlig, hvis man smilte på meget på et billede, at tænderne var fremme. Vi holder af et portræt, hvor ansigtet er smilende. Lbnr. 0006-17.
Se hjemmesiden HER.
Se hjemmesiden HER.
En lille familie foran deres stuehus, et sted. To fotos af Kaare Rasmussen, 1920erne.
De voksne ægtepar på Kaare Rasmussens tid i Gudhjem
Denne herre har ikke noget at skjule, tværtimod (eller er han vældig svajrygget?). . 1920erne var ellers årtiet med de slanke mennesker kan vi konstatere, når vi kigger i samlingen af Kaare Rasmussens billeder, 1920erne. Her er spasmageren med sin søde hustru, mon ikke I kender ham nede/oppe i Gudhjem? Lbnr. 0019 og 0032.
Bedstemødre med deres bællebælle - børnebørn
Mødre med deres børn - fotograferet af Kaare Rasmussen eller hans forgængere
De smukke, unge damer
I Kaare Rasmussens glaspladesamling, især blandt portrætterne, kan der være ældre bilelder af de fotografer, der ejede atelieret i Gudhjem før han kom i 1921. Det kunne være fx. A. Holm. Han startede allerede i 1890erne, og billederne her kunne måske både være fra fra 1900'erne og 1910'erne?
Fire unge kvinder, måske også fotograferet af Kaare Rasmussens forgængere.
Nu er det tid til nogle af de yndigste piger i Gudhjem i begyndelsen af 1920erne. (Nogle af dem endnu ældre) Fotograferet hos Kaare Rasmussen eller hans forgængere i Gudhjem. Det er blot et lille udvalg, unge kvinder er der allerflest portrætter af i fotografens efterladte glaspladesamling. Og husk - I får hele glaspladen her. Fotografen ville have beskåret billederne, når han kopierede dem til kunderne. Og efterfølgende enten monteret dem på karton eller kopieret dem som fotografiske postkort, det var moderne på dette tidspunkt.
De smukke unge mænd
Unge mennesker i atelieret
1920'erne. "De brølende tyvere". Humm... Charlestonkjoler, jazz, art deco - var vel storbyfænomener, mon det nåede ud i det "rigtige Damark"? Lbnr. 0054. Disse unge mennesker har klædt sig festligt på - og er måske gode repræsentanter for 1920'ernes Bornholm? Kaare Rasmussen og hans meget store samling af glasplader fra årene 1921 til 1928 har gjort det muligt at detailstudere "almindelige" bornholmere dengang. Årtiet efter Første Verdenskrig var en opgangstid i den vestlige verden, "de brølende 1920'ere", med jazz, frisind, moderne kvinder, biler, flyvemaskiner, elektricitet, telefoner, fotoapparater, film, industriel fremgang, turisme etc. Politiske brydninger, demokratiets vækst, Stauning. Hvor meget af det nåede Bornholm?
De smukke unge kvinder blev selvfølgelig vartet op af tilsvarende smukke unge mænd. Billederne er stadig fra Kaare Rasmussens glaspladesamling fra 1920erne - men der kan have sneget sig et par glasplader ind af hans forgængere som fotografer i Gudhjem, specielt A. Holm.
Kæledyret med hos fotografen
Jeg synes, at portrætterne er noget af det bedste ved Kaare Rasmussen-samlingen - på en særlig måde. De fortæller selvfølgelig ikke konkret og direkte så meget som et billede af en gård med folk, dyr og landbrugsredskaber. Med portrætterne er vi tæt på datidens mennesker, også i overført betydning, vi kan på en vis måde bedre forstå dem og deres tid, når vi kommer så tæt på deres fysiognomi. Her har jeg samlet en håndfuld portrætter af personer i atelieret - med deres kæledyr, syv hunde og en kat. Husk, nogle af portrætterne kan være taget af Kaare Rasmussens forgængere i Gudhjem og altså i årtierne før han kom i 1921.