Personer, grupper, bestyrelser, familier mv. - optaget uden for atelieret.
En ryger og en fotograf. Den samme? Vi ved desværre ikke hvem de er. Kaare Rasmussen, 1920erne.
Sogneråd og kommunalbestyrelser mv.
Nyker Sogneråd. Her er ganske sikkert et sogneråd, og bemærk at kvinderne er umulige at få øje på her i 1920erne. Der var endnu en mandsdomineret "kønskultur" i Danmark, selv om kvinder dog havde fået stemmeret nogle få år tidligere, i 1915. Foto Kaare Rasmussen, 1920erne. (Beklager at billedet ikke er bedre, det står meget lyst i den ene side. Fotografen har måske kunnet klare det i fotoatelieret). Jens Riois Jørgensen. Det må være en skolelærer, vi ser på bænken yderst til højre i billedet. det ser ud som Hans Peter Kofoed, Nyker, omkring 1924-25 før han fik overskæg.
Olsker Sogneråd 1921-1925. 1. række fra venstre: Fisker Hans A. Lund, Tejn. Sognerådsformand Chr. Mogensen, Olsker. Gårdejer Ludvig Andersen, Dalegård. 2. række fra venstre: Gårdejer Andr. Jensen, Bækkegård. H.M. Bendtsen, Tejn. Stenhugger Chr. Andersen, Storedal. Gårdejer Janus Hansen, Hyldegård. (Oplyst af Ole Olsen). Foto Kaare Rasmussen, o. 1921.
Poulsker sogneråd. Foto Kaare Rasmussen, 1920erne.
Række 1 fra v. Ludvig Kofoed, Møllehuset. Jacob Wibe, St Vibegård. Absalon Kofoed, Tjørnebygård (Formand). Peter Poulsen, Snogebæk. Bagerste række fra v. Peter Bech, Lærkesvang. Viggo Kofoed, Gadegård og Julius Schou, Egelund. Omkring 1921 passer godt, der var vist valg i det år. Absalon Kofoed, 6. slg. Tjørnebygård overtog i 1913 sognerådsformandsposten (laangt ord) efter Janus Rohmann, og overgav den igen først i 1933 til H. C. Koefoed, 9.slg. Markeregård, den senere landstings- og folketingsmand. Kommentarer af Melvin Pedersen og Kenn Erik Bech.
Her er faktisk to uden skæg og en med fuldskæg - sjovt som billederne fortæller også om hår og skægmode. Hår på herrer i denne alder kræver dog ikke så mange ord. Gad forresten vide, om originalbillederne ligger i de gamle sognearkiver?
Række 1 fra v. Ludvig Kofoed, Møllehuset. Jacob Wibe, St Vibegård. Absalon Kofoed, Tjørnebygård (Formand). Peter Poulsen, Snogebæk. Bagerste række fra v. Peter Bech, Lærkesvang. Viggo Kofoed, Gadegård og Julius Schou, Egelund. Omkring 1921 passer godt, der var vist valg i det år. Absalon Kofoed, 6. slg. Tjørnebygård overtog i 1913 sognerådsformandsposten (laangt ord) efter Janus Rohmann, og overgav den igen først i 1933 til H. C. Koefoed, 9.slg. Markeregård, den senere landstings- og folketingsmand. Kommentarer af Melvin Pedersen og Kenn Erik Bech.
Her er faktisk to uden skæg og en med fuldskæg - sjovt som billederne fortæller også om hår og skægmode. Hår på herrer i denne alder kræver dog ikke så mange ord. Gad forresten vide, om originalbillederne ligger i de gamle sognearkiver?
Et sogneråd. Demokratiets vugge, hvis man skal være lidt nostalgisk. Hvor og hvem? Foto Kaare Rasmussen, 1920erne. Christl Mathea Vang har svaret: Det er Rutsker Sogneråd. Fra venstre: Jens Peter Hansen, Kumlehøj, Christian Pedersen Vang, Helligpeder, Martin Boesen, Kirkemøllen, Ejler Hjorth Vest, Båsegård, Ludvig Dam, Tuleborg, Hans Georg Pedersen, Almely og Andreas Lund, Nydal. De sidder i "sognerådsstuen" på Rutsker Forsamlingshus. Lbnr. 0018.
Siddende i midten Anton Kjøller, formand for sognerådet i Østermarie. Hvis der var valg i 1921 kan man forestille sig, at alle sogne gerne ville have foreviget de nye råd? Her er 11 mand, det største vi har set endnu - og ingen er vel i tvivl om, hvem formanden er? Foto Kaare Rasmussen, 1920erne.
Måske et sogneråd, som holder møde på en skole? Hvem, hvor? Bemærk at man har "skjult" øllene. Foto Kaare Rasmussen. 1920erne.
Igen har Kaare Rasmussen foreviget et sogneråd eller en bestyrelse. Kunne billedet være taget i et forsamlingshus fx, gardinophængningen og de høje paneler kunne tyde på det. Og petroleumslampen, den havde man ikke i et privat hjem. Det var især en butikslampe. Opvarmningen er en af de høje ovne vist fra Maskinfabrikken i Rønne. Og læg lige mærke til, at det endnu var almindeligt med spytbakke. Men herrerne? Med formanden til højre, hvem er de? 1920'erne. Lbnr. 0036.
Ni velklædte herrer. Sognerådet? Bestyrelsen for en brugsforening? Eller? Kaare Rasmussen, 1920erne. Lbnr. 0042.
Gildeslaug
Gildeslauget i Nylars. 34 herrer foran stuehuset på Gildesgård i Nylars. Tegl i udhænget på taget, et nydeligt vindue over døren med krydssprosser. Husets sokkel kalket grå. Er vi på Østlandet? Men herrerne? Jeg synes både jeg kan genkende nogle af ansigterne og alligevel ikke. Hvad siger I? Er det sognegildet, der har ønsket at blive foreviget? Eller? Stadig er fotografen Kaare Rasmussen, årene 1921-1928.
Niels Morten Ludvigsen: Ham, der står bagest i døråbningen er min onkel, Hans Jespersen fra Imminggård. Se meget mere på hjemmesiden om de bornholmske bøndergårde HER |
Kirsten Laurberg Lund: Første række nr. 3. fra højre er Hans Ludvig Dam, ejer af Gildesgård og billedet er fra Gildesgård. Hans Ludvig Dam var født i Østermarie, LIndet. Han købte Gildesgård af Kaas, der flyttede til Styrsgård i Ibsker. Hans Dam vendte hjem fra USA efter 15 år, her havde han en farm i Modesto området.
Jens Riis Jørgensen: Gildesgårds stuehus måtte være fra omkring 1860. Det blev bekræftet. Den fjorten fag lange stuelænge stod færdigbygget i fjerde kvartal 1859. Lbnr. 0019. |
PÅ TUR
Her har fotograf Kaare Rasmussen muligvis mødt et selskab på vej til en af sine opgaver og overtalt dem til at lade sig forevige. Eller også er der en anden grund til, at jeg nu kan vise dette fotografi. Af nogle ukendte personer, som dog ikke har noget at gøre med en roman om Gudhjem: Jeg har netop læst/genlæst Martin Melsteds roman "Daarernes By", udgivet i 1941. Det er en fiktion, en fortælling om nogle menneskeskæbner i Gudhjem. Her var man ikke så glad for bogen, da den udkom, har jeg ladet mig fortælle, måske pirrede den til noget? Den foregår nærmest på samme tid som da Kaare Rasmussen tog sine billeder, altså 1920erne. Værd at læse!
Og her har Kaare Rasmussen foreviget en forening på udflugt til Hammershus. 1920erne. Lbnr. 0057.
En udflugt, en skovtur. Nogle ældre herrer og nogle børn. Jeg er spændt på at høre bud på, hvor vi er. Kaare Rasmussen, 1920erne. Lbnr. 0005.
Stadig Kaare Rasmussens glasplader. Her er en gode udfordring. Hvem er disse herrer, hvorfor er de fotograferet sammen og hvor sidder de? Et pensionat med "Indlevering til Dampvaskeriet"? 1920erne. Lbnr. 0041.
Kvindesagsbevægelsen i Gudhjem overvåget af et par herrer?
På scenen. Et kor? Dirigenten i midten. Foto Kaare Rasmussen, 1920erne. Lbnr. 0032.
Et gruppebillede, javel, men hvem er disse personer? De er formentlig fotograferet i forbindelse med deres arbejde, og i hvert fald er der et par håndværkere, der ikke har fået skiftet til rent tøj. Det er også fra 1920'erne, det er igen af fotograf Kaare Rasmussen, da han havde atelier i Gudhjem 1921-1928. Lbnr. 0019.
Bryllupper
Så har der været bryllup. Bruden i farvet kjole, men med fint hvidt slør med myrtekrans. Og bemærk at gommen, med de hvide handsker, han har lidt af myrten i knaphullet i reverset. Kaare Rasmussen har taget flere billeder i 1920erne af brudepar med hele familien, samlet i en have eller ved deres ejendom. Lbnr. 0088.
Et bryllup på landet. Et pragtfuldt billede synes jeg, der på bedste vis fortæller det, vi ser i de flere hundrede billeder, vi har fra Kaare Rasmussens hånd: Den bornholmske befolkning boede stadig for størstepartens vedkommende på landet, landbruget beskæftigede de fleste mennesker på den ene eller anden måde. Der boede store familier i små landarbejderhuse som dette. Bruden i den fine, hvide brudekjole ser yndig ud, gommen er glad og forældre og svigerforældre vel tilfredse. Hvor og hvem? Mon vi overhovedet kan få det at vide? 1920erne. Fra Gudhjem Museum/Bornholms Museum. Lbnr. 0031.
Bryllupsfotografering i det fri. Dejligt billede, der teknisk ikke er allerbedst. Måske kunne fotografen klare det, når der skulle fremstilles kopier i mørkekammeret? Foto Kaare Rasmussen, 1920erne. Lbnr. 0013.
Fester
Det må da vist være et guldbryllup. Mon ikke det er til at finde ud af, hvor det er fotograferet? Selv om de ældre kvinder har lange skørter på, så er kjolelængden krøbet her i 1920erne, hvor Kaare Rasmussen har foreviget det store selskab. Lbnr. 0053.
Aase Dam Svendsen Drengen til højre i matrostøj Carl Wilhelm Dam, - 2.rk nr 2 fra højre hans far Christian Dam -,Rosengade,derefter Janus Dam - bag Chr.Dam - Anna Dam og deres datter Inger. |
Annemarie Sonne-Pedersen: Hovedpersonerne er Peter Hansen Westh og Caroline Katrine Jensen. Det er fra deres guldbryllup, d. 29.04. 1925. da jeg ligger inde med et foto fra deres sølvbryllup. Der er tale om Westh og Dam familien. Guldtbrudeparret er forældre til min farmor, der var gift med Christian Dam. Janus Dam er min oldefar.
Til venstre for hovedpersonerne sidder skomager i Gudhjem Anton Peter Westh og hans kone Karoline Elisabeth Holm. |
Stort gilde, måske på en af gårdene, guldbryllup måske, for parret i midten? Her er så mange mennesker med, at man skulle tro, at nogen ville kunne genkende nogen? Foto Kaare Rasmussen, 1920erne.
Fest på et fremskredent tidspunkt. Kaare Rasmussen 1920erne. Der er ingen der ved, hvis fest det er, men Merete Svendsen foreslår: Det kunne ligne en sølvbryllupsfest på et forsamlingshus, med sølvbrudeparret stående bagerst på bænken, foran scenetæppet. Lbnr. 0047.
Mænd fotograferet - ude
Elegant yngre herre (bemærk moden i 1920erne, flad kasket, vest med urkæde, sløjfe ved kravetøjet) er blevet fotograferet foran en bindingsværksejendom. Med tegltag, altså i en by. Jeg tror det er et lille dueslag vi ser til venstre og der er faktisk tre duer på det åbne tagvindue. Så er der træet. Et nyplantet frugttræ? Stammen er blevet kalket, det har været almindeligt, mere eller mindre, det hindrede vel insektangreb. Er den unge mand gartner? Foto Kaare Rasmussen, 1920erne. Lbnr. 0055.
|
Click here to edit.
|
Mødre med børn - fotograferet ude
Jens Riis skriver om billedet til venstre: Leen (sajsinj me sin bom) hænger i en tveje i det levende æbletræ (âvilinj). Brandhagen i sin stang er hængt op over de gennemstukne bjælkehoveder med "nokkana". Bornholmsk kulturmiljø.
MORGEN. Der er taget i tusindvis af atelierbilleder af folk og familier i deres bedste tøj, velfriserede, nystrøgne og hvad man ellers gjorde, når man skulle til fotografen (måske lånte man sig til lidt pænere tøj). Her har Kaare Rasmussen fotograferet en ung mor med hendes to børn og måske en i maven, sådan som man så ud, når man boede et sted på Bornholm, med hus og have, børnepasning, madlavning, tøjvask og meget mere. Lbnr. 0030.
Fædre og børn
Fædre. En far, måske farbror og farfar (?) med en lille søn - eller fire generationer - i haven foran deres hjem. Foto Kaare Rasmussen, 1920erne. Lbnr. 0018.
|
Kaare Rasmussen har taget mange dejlige børneportrætter og billeder af børn, og de bedste er vel taget ude, i børnenes egne omgivelser. Søskende må det være her, to, fire og seks år formentlig, lidt skræmte er de, så de to store piger holder godt fat i lillebror. Er der nogen der ved, hvem de er? 1920erne.
|
Børn - ude
To små dejlige unger i den fineste "klapvogn" man kan tænke sig. Børnene er genkendt: Anna Kofoed-Jensen: Det øverste foto (yderst til venstre) har jeg som brevkort i min fotosamling fra min Farmor: Ingeborg Jensens voksenliv fra 1921- 1977 på Søhjemmet, (Savmøllevej 8), i Østermarie. Det er Ingeborgs Bror, Christian Andreas Olsens børn: Harald Andreas født 25-1-1917 som sidder i klapvogn, han var med til min Konfirmation d. 17-9-1961. Haralds søster Inger Elisa født 24-4-1915. Deres far Christian Andreas var snedker og havde et mindre landbrug i Flæskedal, hvor ved jeg ikke. Har også et foto af børnenes Mor Ranghild Julie Jensen født d. 12-2-1896 på Søhjemmet i Østermarie og død d. 28-3-1934Foto Kaare Rasmussen, 1920erne.
Pigerne til højre er ukendte.
Pigerne til højre er ukendte.
Igen Kaare Rasmussens alsidighed. Børn - hvem er de? - på tur i klipperne. Foto 1920erne.
Kvinder fotograferet - ude!
Og så er det i hvert fald blevet sommer med denne unge dame i havet ved klipperne et eller andet sted, vel ved Gudhjem. Kaare Rasmussen, 1920erne. Lbnr. 0009-30.
|
Jeg har ledt efter billeder, der signalerer turister og feriesommer i Kaare Rasmussens samling. Nærmest forgæves. På trods af at han bosatte sig i Gudhjem, vel nærmest den bornholmske turismes "epicenter" dengang. Men - vi er ikke så mange år efter Første Verdenskrig, og tyskerne var definitivt væk. Til gengæld begyndte danskerne at vende tilbage, både som almindelige turister og sommerturister, det sidste forstået på den måde, at de opkøbte smukke huse langs kysten. Kvinden, der er blevet fotograferet på klipperne, kunne være en turist - eller en god bekendt? 1920erne. Lbnr 0008-30.
|
ÆGTEPAR
Et ægtepar fotograferet ved deres vedbendækkede husfacade. Men hvem de er? Det håber vi at få rede på. Den keramikinteresserede vil bemærke, at der er gule, bornholmske fajancepotter i vinduerne, de "gulglaserede" med små, hvide pibelersdekorationer. Lerpotterne af gult ler er også fremstillet på Bornholm. Og bemærk, at der selvfølgelig er hvide blondegardiner. Smukt har det været med de grønne, gule og hvide farver. Og hvis fruens kjole så har været fx blå!
En familie, et noget anderledes billede, som næsten kunne være klippet ud af en film. Men de var der, i deres lillebindingsværkshus et sted, vel på Østbornholm. Men igen: hvem og hvor. Kaare Rasmussen, 1920erne.
Et ægtepar lader sig forevige, måske i deres have. De har forsøgt sig med to stole og med og uden hat, ser det ud til. Jeg synes jeg har set ham før - mon andre kan sætte navn på? Kaare Rasmussen, 1920erne.
|
"Unge for evigt", er det unge par på billedet her, måske et forlovelses- eller bryllupsbillede? De ser søde ud - og ligner nogle, der ikke er vant til at have fint tøj på. 1920'ernes mode må det være, måske har hun selv syet sin kjole, i trykt stof i "ikat"-mønstring, (hvis nogen ved, hvad det er?). Han ser ud som om tøjet er vel småt, lånt måske, eller er det konfirmationsbukserne? Der stadig duer. Kaare Rasmussen, 1920erne. Lbnr. 0077.
|
Familier ude - (familier fotograferet i deres stuer, se de mange billeder HER)
Et lidt anderledes familieportræt, taget foran en ejendom i et landskab med fyrretræer. Måske ved en af plantagerne et sted.?Foto Kaare Rasmussen, 1920erne. Lbnr. 0047.
Der er rigtig, rigtig mange portræt- og familiefotografier i samlingen, det var der fotografens største indtægt lå. Her er en ukendt familie rykket ud i haven - og har taget klapbordet med sig. Hvem, hvor? Foto Kaare Rasmusssen, 1920erne.
Familiefotografering, på Sletten ved Gudhjem? En familie med otte børn? Vi ved ikke - endnu - hvem de er. Men det var ganske almindeligt med mange børn dengang. Min far, født 1920, havde otte søskende, men en døde under den spanske syge. Johannes, hed min far, han overtog den døde brors navn, for navnet skulle ikke "gå tabt". Foto Kaare Rasmussen, 1920erne. Lbnr. 0007.
Ægtepar med fire børn, mon ikke vi er i Gudhjem? Foto Kaare Rasmussen, Gudhjem, 1920erne. Lbnr. 0022.
Kaare Rasmussen-føljetonen: Om det er en mor og far med ni børn i alle aldre ved jeg ikke, med det er under alle omstændigheder et dejligt familiebillede. Her er man stadset op i det fineste tøj og den yngste har fået lov til at få sin kludedukke med. Legetøj havde man i særdeles begrænsede mængder dengang, det er ikke så tit vi ser noget på billederne. Læg mærke til, at den mellemstore pige har sløjfe i håret, to af de ældste har anbragt deres sløjfer på blusen. Moden dengang. 1920erne. Lbnr. 0017.
Et ægtepar med otte børn i mange aldre, incl. en lille efternøler. Jeg synes vi kender den tilfredse far/herre? Foto Kaare Rasmussen, 1920erne.
Er i hvert fald denne herre ikke også bekendt? En skolelærer, fx? Familien står foran et fint grundmuret hus, som kunne ligne noget af det byggeri, som H.P. Bidstrups byggeforretning (Mathias Bidstrup) stod for. Foto Kaare Rasmussen, 1920erne.
Der er mange familiebilleder som dette i Kaare Rasmussen-samlingen. Dette er dog specielt godt, med flere generationer, samlet de to ældre i midten fejres måske og så med deres hus i baggrunden. Det kan sikkert give anledning til kommentarer. 1920erne.'
Der er et lille emaljeskilt på den nærmeste hjørnestolpe. Jeg kan ikke få den bedre frem end her. Jeg har kun digitaliseringerne af glaspladerne, som befinder sig på Bornholms Museum.
W. Bähncke & Co. var et dansk assurancefirma, oprettet 20. november 1857 af Wilhelm Bähncke (1832-1907). Firmaet blev senere ejet af Forsikrings-Aktieselskabet Absalon og havde hjemme i Absalons Gård, Rådhuspladsen 45 i København. Der har boet en, som solgte forsikringer. Assurandør som bijob.
Der er et lille emaljeskilt på den nærmeste hjørnestolpe. Jeg kan ikke få den bedre frem end her. Jeg har kun digitaliseringerne af glaspladerne, som befinder sig på Bornholms Museum.
W. Bähncke & Co. var et dansk assurancefirma, oprettet 20. november 1857 af Wilhelm Bähncke (1832-1907). Firmaet blev senere ejet af Forsikrings-Aktieselskabet Absalon og havde hjemme i Absalons Gård, Rådhuspladsen 45 i København. Der har boet en, som solgte forsikringer. Assurandør som bijob.
En stor familie fotograferet på Gudhjem Station. Foto Kaare Rasmussen, 1920erne. Lbnr. 0012-30.
Igen et af Kaare Rasmussens familiebilleder, arrangeret udendørs, så de kunne fotograferes ved naturligt lys. Billedet, tror jeg, udmærker sig ved at have måske den ældste person med, hun vil måske være født før 1850. Altså i hvert fald være over 70 år. I vore øjne ligner hun mere en på 90 år. Mon ikke hun er oldemor. Kaare Rasmussen, 1920erne.
Nu kommer nogle noget usædvanlige familiebilleder. Taget et flot sted ved en lille sø eller et åløb. Et forslag er ved Gyldensåen? Måske syv søskende? Måske fire søskende og tre plejebørn? Fantastisk hvis nogen kender til nogen her - ellers må vi gætte. Kaare Rasmussen, 1920erne.
Lbnr. 0060 og 0061.
Lbnr. 0060 og 0061.
Et dejligt sommerbillede af en familie, samlet til kaffeselskab (eller te?). Den korstingsbroderede tehætte, med Den Kongelige Porcelænsfabriks mærke med de tre bølger (Storebælt, Lillebælt og Øresund) og ellers med mønster som fabrikkens musselmalede stel, kan jeg nikke genkendende til. Har haft sådan en engang. Jeg synes vi kender herren? Forresten synes de meget stor sløjfer på de halvstore piger at have været moderne dengang. Foto Kaare Rasmussen, 1920erne.
AFTEN. Og så lige et billede, som er så sødt: Et ældre ægtepar. Det er måske første og eneste gang i deres liv, de er blevet fotograferet. Læg mærke til, at hende der måske har bestilt fotografen, holder øje med seancen i vinduet. Foto Kaare Rasmussen, 1920erne. Lbnr. 0010.
Livets afslutning
Kaare Rasmussen har fulgt bornholmerne fra fødsel til død med sit kamera. Her er to billeder fra en begravelse. Det øverste fra Kirkegården i Østerlars. Foto Kaare Rasmussen, 1920erne. Lbnr. 0023.