Kaare Rasmussens interiør- og familiebilleder fra Gudhjemtiden, 1921-1928
Se oversigten HER DU ER HER: > 1920-2000 > Kaare Rasmussen ... > Gudhjemtiden 1921-1928 > Interiører
70. Ældre ægtepar, han med sin soldaterpibe og portrætter af Christian X og Dronning Alexandrine på bordet sammen med familiemedlemmer. Og mon ikke også det er et postkortalbum med hilsner fra familie og venner, sendt fra fjern og nær. Jeg aner en af de store, balusterformede græsk-inspirerede amforaer - en keramikvase - sortlakeret, på chatollet til højre og bag det selvfølgelig et bornholmerur. Et flot motiv, teknisk er billedet ikke perfekt. Fruen er kommet til at ryste på hovedet under optagelsen, men det giver billedet en særlig udstråling. Foto Kaare Rasmussen, 1920erne. Lbnr. 0059.
69. Interiørbillede med syv børn. De er blevet anbragt på en puf - foran familiens gamle chatol. Til højre er der en hylde til alverdens nips og billeder, men det som falder i øjnene, er den sjove dobbelthankede vase bag drengen. Uden på glasuren har den et koldtbemalet motiv af Hammershus. Og hankene er forgyldt. Den er fremstillet på Søholm fra 1880erne og genfindes på et af fabrikkens ældste katalogbilleder som nr. 6. Der er også et par koldbemalede platter på væggen til venstre, men det fine fad i blomsterstativet kan jeg ikke identificere. De har været glade for det, sådan som det er sat til skue. Fotoalbummet er også kommet med, det ligger ovenpå chatollet til højre. Foto Kaare Rasmussen, 1920'erne. Else Kofoed fortæller: "Jeg tror at de syv børn er min far, Frede Cordua og hans små søskende. Den skønne vase står hos os."
68. Interiør, Kaare Rasmussen, 1920'erne. Mor, far og nogle børn, måske en søster også med børn? Eller noget helt andet. I den lille lavloftede stue, der var ejendommens bedststue. Dette er det sidste af de mange interiørbilleder fra samlingen af Kaare Rasmussens glasplader fra Gudhjem.
67. Interiør, Kaare Rasmussen, 1920'erne. Den bedste stue med polstret sofa, polstrede stolesæder, poleret bord, buffet, tobaksbord - og petroleumslampe. I en lavloftet bindingsværksstue. Læg mærke til den lille opsats på bordet, som ser ud til at rumme postkort. Sådan var det skik, så kunne gæsterne læse de hilsner der var kommet og nyde billederne. Måske tilsvarende som dette af en lille familie. Folk bestilte dem gerne dusinvis og havde så postkort der kunne bruges som private julehilsner. Glasskålen var på forniklet messingfod, og selve glasset hvidt med røde, grønne eller blå kanter. Lidt jugendagtigt. Lbnr. 0075.
66. Lige et kig ind i denne families fine stue - hvor der i anledning af fotografens besøg er pyntet op med blomster. Sikkert også støvet af, det ser ud som om familien samler på de små figurer, som står på tobaksbordet (?) til venstre. Man kan lære meget af disse billeder, fx smykkemoden. Her er en enkelt lang perlekæde af - benperler (?) - de to andre døtre (?) har sølvkæder, tror jeg, med små vedhæng. Er det mon mor, far og tre døtre? Er der nogen der kender dem? Kaare Rasmussen, 1920erne.
65. Stadsstuen. Et ungt par med to børn og en bedstefar. Symaskinen er en Singer-maskine, der er firmaets varemærke på beskyttelseskassen. Foto Kaare Rasmussen, 1920erne. Lbnr. 0106.
64. Så skal vi lige kigge indenfor i en af de små ejendomme. Jeg tror ikke der er noget her, som ikke findes næsten tilsvarende i mange, andre hjem. Familien i stadsstuen, fruen strikker på sin strømpe. Børnene er pæne, artige og nyfriserede. Der er de samme billeder på væggene, også et par af de meget aflange, portrætter på et lille bord, potteplanter i hver eneste krog. Vi kan se på bjælken i loftet og bræddeloftet, at denne stue er i en af de små bindingsværksejendomme. Foto Kaare Rasmussen, 1920erne. Lbnr. 0070.
63. Hjem med klaver - og så bliver her spillet skak. Fruen har sit forklæde på og tager sig af husets søn. Så er rollerne fordelt. Portrætfotografierne præsenteres på klaveret, og læg mærke til, at her også er et par af de lange smalle, indrammede fotografier. Måske Randkløveskåret og en stejl klippekyst? Byhus, eller en villa, hvem og hvor? Foto Kaare Rasmussen, 1920erne. Lbnr. 0062.
62. Familien samlet omkring kaffebordet. Flere generationer i en hyggelig stue. Her er indlagt strøm og familien har anskaffet sig en hvid opalinelampe med hejseværk og "frynsekant" af grønne glasperler. Junghansuret på væggen fortæller, at klokken er halv et - og sådan kunne man vist blive ved. Spændende om nogen genkender familien. Foto Kaare Rasmussen, 1920erne. Lbnr. 0058.
61. Interiør med en lille familie, mor, far, to børn og en bedstefar (?). Et byhus tror jeg, elektrisk lys. Højpoleret, ovalt bord ved den traditionelle sofaopstilling, egetræsbuffet med forsølvet kaffekande mv., bisquitspand og forskellige arvestykker. På væggen bl.a. maleri af et norsk fjeldlandskab samt to aflange fotografier, som kunne være af Valdemar Myhre, han solgte billeder i dette format, på højkant (Randkløveskåret?) eller vandret. At familien havde forbindelse til Amerika afsløres af det lille flag på det tredobbelte portræt mellem de to i sofaen. MEN? Hvem er familien. Foto Kaare Rasmussen, 1920'erne.
60. En mor med to børn og en svigersøn eller -datter. Hvem? Hvor? Petroleumslampen er næsten forsvundet på fotografens negativ, den må have været tændt. Her kan man se ophængningen af blondegardinerne. De er nålet på bændler, der er sømmet på gardinstokkene, der er forsynet med drejede knopper i hver ende. Om dagen blev de holdt ud til siderne med et lille stykke bændel - eller fx et hæklet bånd. Foto Kaare Rasmussen, 1920erne.
59. Det nærmest klassiske interiørbillede i den fine stue med mor, far og børn, samt måske en ung pige i huset eller et familiemedlem? Det er et bindingsværkshus (man aner lige en loftsbjælke) og der er paploft mellem bjælke og væg. Jeg tror ikke der er noget i denne stue, vi ikke har set nærmest magen til på andre interiørfotos, det skulle lige være den lille terrakottaplakette med en af rundkirkerne i koldbemaling, der hænger på væggen og ses til højre. Foto Kaare Rasmussen, 1920'erne. Lbnr. 0049.
58. På besøg hos familien - et eller andet sted - som vi nu også har været mange steder, og altid i den samme stue, altid med de samme møbler. Her er skænken i baggrunden fyldt med alskens klenodier, det har vi også set før, ligesom gyngestolen. Malerierne er sø- eller sundlandskaber tror jeg, her "plejer" at være fotografier. Der ligger så til gengæld postkort i opsatsen midt på bordet. Læg mærke til, de fire drenge er til venstre, pigerne til højre. Kaare Rasmussen, 1920erne.
57. På besøg hos et ældre ægtepar. At vi er i den fine stue, som ikke blev brugt så tit, er ikke til at tage fejl af. Vi genkender måden man har indrettet sig på og vi kan konstatere, at reproduktionen af "De sammensvorne rider fra Finderup efter mordet på Erik Klipping Skt. Cæcilienat 1286”, malet af Otto Bache 1882 - var populær dengang. Den hænger over søjlebordet med petroleumslampen. Reproduktionen over sofaen har vi også set før. Læg forresten mærke til gardinerne. De er så lange, at de ligger hen af gulvet, det var gardinmoden, sådan skulle det være. Foto Kaare Rasmussen, 1920erne. Lbnr. 0045.
Til venstre et udsnit med de to familiebilleder, som jeg ikke kan genkende. Men jeg opdagede så, at den løber, der ligger på det lille bord, har en "trendfletning", dvs. at trendens tråde for enden af det vævede stof er blevet flettet sammen til et mønster. Det gjorde man især på de fine, lange "lighåndklæder", som man benyttede, når kisten skulle sænkes i jorden, og som bruges i enkelte kirker endnu. Det er en særlig bornholmsk skik. Det kunne være et stykke af sådan et håndklæde, som man havde sæt af på gårdene, så de var parate, når nogen skule i jorden. Når jeg kigger nærmere på billederne, så kunne den billedramme der ses til højre være sendt til Bornholm af udvandrere. De var ikke usædvanlige disse rammer i et brunmalet, mønstertrykt papmateriale og dermed heller ikke så dyre at sende. Glasset kunne så blive sat i på Bornholm. Men - det er et gæt! |
56. Bent Andersen kunne fortælle, hvem der er på fotografiet:
Han skriver (2020): Personerne er: Arbejdsmand/landarbejder Hans Andreas Hansen, født i Aaker 1876 og død samme sted 1924. Søn af avlsbruger og senere gårdejer af Præstebogård i Ibsker Carl Thorvald Hansen (billedet th på væggen) og Anine Andrea Laurea Munch. Hans kone Laura Ottomine Hansen, født i Aaker 1885 og død på Rigshospitalet og begravet i Aaker 1953. Datter af avlsbruger i Aaker Josef Peter Hansen og Margrethe Katrine Pihl. Deres søn Karl Josef Hansen, født i Aaker 1914. Blev som voksen opsynsmand ved Forsvarets Bygningstjeneste i Klemensker. De boede i et hus på Smålyngen ved Kratgård i Aaker. |
En lille familie (Se teksten til venstre) har ladet sig forevige i deres "stadsstue", som bærer præg af ikke at være så meget i brug.
Godt vi har denne "gennemfotografering", dokumentation af en periodes stuer - blot havde vi gerne set, at fotografen også havde fotograferet hverdagsstuer, køkkener og for den sags skyld sove- og pigekamre. Foto Kaare Rasmussen, 1920erne. Lbnr. 0057. |
55. De er så forudsigelige, ens og alligevel helt forskellige, disse interiørfotografier. Fra husets fine stue, hvor familierne er samlet i deres pæne tøj, for at lade sig forevige. Men her er det, som man ser, et hjem med klaver. Og mon ikke begge døtre får klavertimer? Mor strikker strømper, i 1920erne gik de fleste stadig med hjemmestrikkede strømer, så her var et evighedsjob, afbrudt af strømpestopning. Over klaveret er det vist et litografi efter Laurits Tuxens maleri, "Redningsbaaden gaar ud". og foran bl.a. en Michael Andersen (eller Søholm) majolikavase. "Svaneke Tøjhus" står der på kalenderen på pibebrædtet bag fruen. Osv. Men hvem er denne familie? Foto Kaare Rasmussen, 1920erne. Lbnr. 00
54. Efterhånden ville det være ganske nemt at indrette en korrekt stadsstue fra 1920ernes Østbornholm på et museum. Kaare Rasmussen har dokumenteret det i detaljer, må man sige. Fast inventar er sofa, stole, bord, petroleumshængelampe, mønstret tapet, hvide, stivede blondegardiner. Blomsteropsatser etc. Fantastisk hvis nogen kunne genkende familien i denne lavloftede stue i et bindingsværkshus. Kaare Rasmussen, 1920erne, lbnr. 0040.
53. Et yngre par er blevet foreviget i den fine stue.
52. Familien er foreviget ved kaffebordet i den fine stue. Bemærk tragtgrammofonen - den skulle selvfølgelig med, så folk kunne beundre den,på det billede, man fx benyttede som julehilsen. Læg mærke til skolebilledet over de to billeder med teksterne "Hvad er et Hjem uden Moder" og "... uden Fader" - på billedet ovenover står "..stund" og næste linje "r". Og så tror jeg Soltau Sivertsen Hasle har fotograferet. Det er Gamlevælde Skole i Østerlars, hvor der på den ene side står "Morgenstund har Guld i Mund". (Godt vi netop har været de bornholmske skoler igennem, ellers var den næppe blevet opdaget).
51. Der er et næsten identisk billede af denne familie, som måske er fra Østerlars. Men her har kvinderne skiftet deres kjoler ud til nogle vist mere sommeragtige. Begge billeder må være taget samme dag. Kaare Rasmussen 1920erne, lbnr. 0043 og 0045.
Endnu et billede af denne familie herunder. |
50. Hun er i gang med hækleriet, og der er prøver på hendes arbejde på sofaen og under aspedistraen og en anden plante på de to blomsteropsatser, han ryger på sin lange pibe med porcelænshoved. Der er indlagt el i huset, for der er ophængt en hvid opalineskærm med frynsekant af perler og porcelænsophæng, som kan hejses op og ned. Sofapude, har vi set det før? Resten har vi set på mange andre billeder, vi kender de fine stuer efterhånden. Kaare Rasmussen, 1920erne, lbnr. 0035.
|
Anna Kofoed-Jensen: Præstegaden 78. slg. frt. i Østermarie. De havde ifl. vejviser Tlf. 76y i 1927 (Almindingensvej 66). Det er min Mors Moster Johanne Kirstine Christiansen født den 26. nov. 1883 i Vallensved Øster Flakkebjerg Sogn, Sorø og Onkel Hans Julius Christiansen født den 20 sept. 1876 i Ladby Herlufs Holm sogn, Sorø Amt. Meget smukt billede, har ikke set det før. Har et postkort fra ca. 1917 af Chr. L. Sundbøll. Den ranke Moster med ben i næsen tog sin efternøler søster (min Mormor) Anna Jensine Marie Pedersen født i Vallensved den 4. juni 1906 i pleje efter forældrenes død. Dreng med matroskrave er deres eneste søn Arthur, der som voksen købte Hjulmagergård i Østermarie. (Tekst til billedet af Sundbøll).
|
49. En lavloftet stue i et bindingsværkshus, I har set måden at indrette sig på før: blomstrede tapeter, hvide (stivede) blondegardiner, potteplanter, den på piedestal er i en tysk majolikaurtepotteskjuler. En skænk med fine sager sat til skue, med spejl, der reflekterer petroleumslampens lys. Hæklerier og sofasløjfe. Skilderier og fotografier (incl. album), mor, far og seks børn. Lidt speciel er bornholmeruret i hjørnet, den er i en almindelig, egetræsådret urkasse, hvidmalet skive med romertal, men så har den ligesom fået påsat to "kinder". Begyndelsen på et "koneur" (med helt rundt hoved). Kaare Rasmussen, 1920erne.
48. Besøg hos en familie. Det ligner vist mest et byhjem (?), og mon ikke det er mor og far med deres seks børn, arrangeret i "grupper" á fire på hver side af det runde bord? I kurvestole. Sirligt ophængte fotografier på væggen, måske er det store billede et "skilderi", et farvelagt, trykt motiv med heste. Spændende om nogen kender familien? Kaare Rasmussen, 1920erne. Lbnr. 0037.
47. På besøg hos en dygtig familie, tror jeg. Der er indrammede diplomer på væggene. Man kan ikke læse teksterne, men måske er der nogen der kan genkende dem på den litograferede indramning. Ellers er det igen et hjem med indrammede fotografier, potteplanter og sandelig elektrisk lys og bogreol med plads til endnu flere bøger. Men hvem og hvor venter vi spændt på at få at vide. Kaare Rasmussen, 1920erne.
|
Anna Kofoed-Jensen: Nygård 21. Vdg. Østermarie (Savmøllevej 17). Asta Rosalia Babara f. 5. Sept. 1889 sidder ved det runde bord med sønnen Viggo Andreas Jensen Kure f. 17. Sept. 1912 og hendes mand Hans Martin Kure f. 30. Jan. 1867 siddende i den fine gynge/rokkestol med sønnen Edvard Asfred Jensen Kure f. 9. Febr. 1918. Den store pige ved døren ved jeg desværre ikke hvem er. Asta var storesøster til min Farfar Adolf Kornelius Jensen, Søhjemmet i Østermarie (Savmøllevej 8). Meget smukt billede, har aldrig set det før.
|
46. Familien samlet omkring det runde bord i den fine stue. Vi har set det før - men ikke dette billede: tapetserede vægge, petroleumslampe, hvide blondegardiner, spejlet og det religiøse skilderi og selvfølgelig portrætterne, her er også familiealbummet på bordet. Mor, far og fire børn, en gammel bedstemor og en kat. Kaare Rasmussen, 1920erne.
Vi bor allesammen noget forskelligt. Selv om noget går igen og igen, tapeter, gardiner møblering, potteplanter, så er det man har hængt på væggene forskelligt. Messingfadene har vi ikke set før, kaminen i hjørnet er også noget anderledes. Og læg så mærke til krukken midt på bordet, lysedugen. Det er en tobaksdåse, fremstillet på fajancefabrikken Søholm og modelleret af Wolffsen i 1890erne efter en engelsk model. Enten sortbrændt eller sortlakeret fajance. Den findes ganske tilsvarende på Bornholms Museum og man kan mene om den hvad man vil, men usædvanlig er den. Billedet er taget med magniumlys for nedrullede gardiner. Men forresten er her elektrisk lys i stuen hos familien, som vi desværre ikke ved hvem er. Kaare Rasmussen, 1920erne.
44. Her har vi fået lov til at kigge indenfor hos et ægtepar, som i stedet for børn har en kat og en hund til at indtage møblerne. Vi er vist i den "fine stue", den kunne varmes op, der er kakkelovn til venstre. En lidt atypisk skænk og ellers kender vi møblementet og udstyret. Vi bemærker nogle hvide porcellænstallerkner, man trak røde silkebånd gennem de hullede kanter og så der der fotografier på tallerknerne, vist især minder om genforeningen i Sønderjylland. Det ser ud som om fruen er en passioneret hæklerske, firkanter, som fx kan bruges som en slags blonder på bordløberen. Og sammenhæklede "grydelapper" som pyntestykke over en stol etc. Der er faktisk hæklerier overalt. Men hvor og hvem? Kaare Rasmussen, 1920erne. Lbnr. 0046.
43. "Jesus Lever" står der broderet på skilderiet over petroleumslampen. Et stærkt budskab i denne stue med mor, far, fire børn og en hund - samt en sød gammel bedstefar i den amerikanske gyngestol. Spejlet i hjørnet var en del af boligkulturen eller -moden siden 1800tallet (eller tidligere) og havde som funktion at forstærke petroleumslampens skær. Stenolielampen. Ellers genkender vi indretningen, hvide blondegardiner, masser af potteplanter i vindueskarme og på blomsterstativer. Og muligvis er stativet helt til højre fremstillet af tomme træ-trådruller. Af en "hænnuer" gammel mand? Foto Kaare Rasmussen, 1920erne. Lbnr. 0032.
42. Interiørbillede og tidsbillede, som vi efterhånden kender dem: familien i den fine stue i 1920erne. Vi genkender de tapetserede vægge, de hvide blondegardiner, rigeligt med potteplanter, fotografierne (her er ikke så mange, men dog et fotoalbum på bordet), det runde bord, lysedug på en rød (?) mønstret plusdug og petroleumslampe, etc. Det arvede chatol i hjørnet ved vinduet. Mor, far og måske tre sønner og to døtre? Men hvor. Kaare Rasmussen, 1920erne. Lbnr. 0078.
41. 1920erne, på Bornholm, en børnerig familie, de er der i alle aldre. Er det fx ældste datter med sin kæreste? Vi genkender indretningen, tapetserede vægge, hvide blondegardiner, blomsteropsatser i alle hjørner, en skænk med familiens klenodier udstillet på et pyntestykke og på bordet er der en lysedug, som man kaldte de hvide, fint broderede småduge under lamperne. De reflekterede lyset ligesom spejlene på væggene. Man kunne blive ved, Dannebrogsflag etc.. Men, hvem er vi mon på besøg hos? Foto Kaare Rasmussen.
40. Endnu et karakteristisk tidsbillede fra 1920erne, vi kender dem efterhånden: Den lille "stadsstue", blot to fag, kommoden er der, det runde bord med lysedug (hvor er petroleumslampen?). Svensk pindestol, en Chr. 8. stol samt medaljonstole. Tapetserede vægge, tapetet hænger lidt i laser. Trædesymaskine, billeder her, der og alle vegne. Glad mor med førstefødte må vi tro og farmand med familiens søde hund. På en vis måde er billedet tredimensionalt - men vi mangler lugten! Jeg har været "der", der er en lidt syrlig, bitter, fugtig lugt, stuen bliver ikke varmet op hver dag. Foto Kaare Rasmussen.
|
Jette Westh 2016: Det er min farfar og farmor Axel og Emma Pedersen. Det er onkel Tage som sidder på farmors skød. Meget rørende at se.
Jørn Uffe Hansen: Iflg. kirkebog er fætter Tage født på 15. selvejergårds parcel (Hundshalegård) i Aaker sogn. Onkel Aksel var fodermester, men jeg ved ikke om det var på Hundshalegård, så det var i fodermesterhuset hertil, at de boede. Jette Westh Farbror Tage - der sidder på skødet af farmor - er født 9.5.1922. Altså må billedet være fotograferet 1923. |
39. Et rigtigt fint interiør med et ungt par. Bemærk opsatsen med en ekstra opsats indeni - det kunne være en fin bryllupsgave. Så er der både plads til fotografier, breve og blomster. Her er dameskrivebord og tysk vægur. To store olietryk af romantiske landskaber på væggen. Slagbænken er af en type, der var meget almindelig på Bornholm. Vi er mange, der har sådan en stående, måske også med et klapbord foran. Gid vi kunne sætte navn på parret - og stedet! Kaare Rasmussen, 1920erne.
38. Mon ikke vi er til fødselsdagsfest? Og at det er kvinden til højre i kurvestolen der fejres? Kaffe i koppen - nok først når billedet er taget, små lækkerier på opsatsen. Kaare Rasmussen, 1920erne. Lbnr. 0067.
37. En tofagsstue i et ældre hus - med paploft. Den fine stue med rundt bord med lysedug under petroleumslampen, kommoden - de fleste ville have lukket skufferne, det tager man ikke så tungt her - skilderier på de tapetserede vægge og fotografier i rammer på kommoden. Børnene er kommet i rap - 1-1½ år imellem. Stakkels kone! Foto Kaare Rasmussen, 1920erne.
36. Interiør. Ældre ægtepar med bog og strikketøj - og et par af de små, ældre fotoalbums kun til små visitkortfotografier. Luther og Melanchton på væggen, så er man i gode hænder. Det hedder forresten en "sofasløjfe" det fine arrangement der er på sofaryggen. Foto Kaare Rasmussen, 1920erne.
35. Jeg ved ikke rigtigt, om det er et privathjem. Men man kan i hvert tilfælde lægge mærke til et fantastisk dukkehus til venstre. Og på skænken får man bl.a. øje på en empire temaskine af messing og en malmmorter med støder. Måske et pensionat, eller ... ? Foto Kaare Rasmussen, 1920erne.
34. Hos en mor med tre voksne børn? Eller? Vi bemærker de mange forskellige billeder på de tapetserede vægge, de fortæller lidt om familien. Vi bemærker også de hvide blondegardiner, den hvide lyseduge med engelsk broderi og selvfølgelig Hjorth-vasen forrest på bordet. Den har man nok været lidt stolt af - og det forstår vi selvfølgelig! Foto Kaare Rasmussen, 1920erne.
|
Jette Westh fortæller: Dette er min morfars mor. Bror og svigerinde Holger og Julie Hansen. Den unge dame er jeg i tvivl om. De boede sammen med moren i barndomshjemmet i Hundshale Aaker sogn. Jeg har kommet meget i deres hjem som barn. Bliver så glad når jeg kikker på dem.
|
33. Og endnu et interiørbillede: Et stueinteriør med elektrisk en lysekrone, udstoppet fugl etc. Kvinden til højre sidder med en "Stambog over Køer", så vi er måske på en gård? Den store tromlekakkelovn til venstre er en ældre model, enten af Bornholms Maskinfabrik eller et af de andre jernstøberier. Kaare Rasmussen, 1920erne. Lbnr. 0066.
Anna Kofoed-Jensen: Det er min Farmor og Farfar, jeg har det samme billede... Billedet er taget på "Nygård", Savmøllevej 17, i Østermarie... |
Farmor Ingeborg Karen Lovise Olsen født den 27-9-1900 på "Lillehave" i Dalslunde i Østermarie sidder ved kakkelovnen og farfar Adolf Kornelius Jensen, født den 29-8-1894 på "Mosesmedjen" i Klemensker, sidder ved skrivebordet, de blev gift den 24-11-1921 og boede sammen med Adolfs forældre på "Søhjemmet" 20. vdg. Savmøllevej 8, i Østermarie med egen stor mose, de købte senere stedet af Adolfs far Jens Jensen. Mosen blev skabt ved der blev gravet tørv under krigen. Adolfs forældre boede på "Søhjemmet" til deres død. Kvinden med bogen er Adolfs store søster Asta Roselie Barbara Jensen født den 5-9-1889 ligeledes i Klemensker, gift den 11-5-1918 med Hans Kure bosiddende på Nygård i Østermarie. Ps. har lommebogen fra 1920 med notater af tørv udgravningen.
|
32. Vi skal også på besøg hos en bornholmsk familie. I den fine stue med "moderne" og tidstypisk bord og stole, hængepetroleumslampe og skrivebord. bemærk de hvide blondegardiner, de hører til tiden. Her er også fotografier i rammer med også et af Jesus, der vist stiller stormen på søen (?) og Carl Blochs mytemaleri af Christian den Anden på Sønderborg Slot - og rillen i det runde bord. Mon nogen kender familien i lappesko og fint tøj? Foto Kaare Rasmussen, 1920erne.
31. Et velstillet hjem et sted. Her er indlagt elektricitet, her er fine mahognimøbler og her er pyntet op til jul med gran i en vase og en alpeviol på bordet.
Bordtæppet er i øvrigt en ældre generations store flotte kvinde-yderbeklædning, et sjal med de såkaldte "sjalsmønstre", nærmest dråbeformede, orientalsk inspirerede figurer, internationalt kaldet "Paisley". Sjalerne var vævet i uld og bomuld, i røde, brune mv. nuancer i Paisley, en skotsk by, hvor man med jacquardvæve kunne producerede de komplicerede, mønstrede sjaler, som blev et kæmpehit, efter at dronning Victoria af England begyndte at bruge dem lige efter hendes kroning i 1838. De fandtes i hundredvis på Bornholm, endte deres liv på denne måde, og mon ikke nogen stadig har sådan et stort sjal liggende i en skuffe? Der er gemt nogle stykker på museerne. Foto Kaare Rasmussen, 1920erne. Til venstre lidt af et indisk kashmir sjal, som de skotske sjaler tydeligt var inspireret af. |
30. Interiør. En meget lavloftet stue, i Østerlars (foto af kirken på væggen). Polstret sofa til venstre, chatol med bøger til højre. Der er lagt el ind i huset, så der er monteret lys i petroleumslampen på brænderens sted og med en ekstra lampe lagt oven i kuplen. Ellers må man sige, at fotografierne som sædvanligt i disse år, har en fremtrædende plads. Har du lagt mærke til, at alle de stuer vi ser er tapetserede? Gardinophængningerne var også en vigtig del af datidens boligkultur. Foto Kaare Rasmussen, 1920erne.
Jeg/vi fandt forleden en stump tapet på nogle brædder fra et hus i Rønne. Det giver et fingerpeg om, hvordan et tapet så ud på de interiørbilelder, vi ser her, og hvordan farveholdningen kunne være.
Se også et site om en tapetfabrik i Rønne HER. |
29. En læsende familie, det er i de færreste familier, at kvinderne læser, når de stiller op til fotografering som her. Wienerstole som disse har vi ikke set - lige hvad jeg husker - på et bornholmsk interiørbillede som her. De blev tegnet af brødrene Thonet i Wien i 1859. Stolen er af dampbøjet lamineret træ; en teknik, der blev udviklet i Wien af Michael Thonet tilbage i ca. 1840. Der findes mange typer af den lette stol, men Thonet fabrikkens nr. 14, - den vi ser her - kaldet Wienercaféstolen, med sæde af rørflet eller krydsfinér er den mest berømte. Den blev fra 1859 masseproduceret til caféer og restauranter i Europa og USA. Foto Kaare Rasmussen, 1920erne.
28. Et musik- og katteelskende, ældre ægtepare i deres måske fine stue, hvor der er ældre møbler bevaret: klapbord med en slagbænk, en ældre empiretræstol under vinduet ved chatollet bag kvinden. Der er vist ikke indlagt el og om buketten er Vinterasters eller Dahliaer er lidt svært at se. De fine, stivede blondegardiner var typisk for tiden. Foto Kaare Rasmussen, 1920erne.
27. Dagens besøg hos en bornholmsk familie for ca. 100 år siden. Foto Kaare Rasmussen, 1920erne. I en ældre ejendom, lavloftet, hvidskuret gulv, potteplanter som fx bladkaktus og en kalla måske eller noget helt andet, fotografier selvfølgelig i massevis, buffet, kommode og "svensk pindestol" mv. Men hvor og hvem? Lbnr. 0016.
26. Også for knap 100 år siden. Men et mere velstående, moderne hjem, og vi er vel stadig på besøg i den fine stue. Elektrisk lys, den hvide opalineskærm kunne fx have en bort med rækker af grønne glasperler. Foto Kaare Rasmussen, 1920erne.
Jens Riis. Ved folketællingen i 1921 boede de i Aakirkeby Købstad, Nybyvej, matr. nr. 61 di. Billedet er ikke taget på "Nordvang" i Aaker, hvor der var flagvinduer. |
Jette Overlund-Sørensen: Se det er lidt pudsigt at du antager at det er et bornholmsk billede. Jeg troede at det var Kreaturhandler Urban og Karoline Persson, der var på besøg hos hans forældre i Sverige. Men så er det måske de svenske, der besøger Urban, Karoline (8/8 1892-6/10 1966) og Frank Persson( 5/12 1925-24/9 1981) her på Øen. Vi har altså det samme billede i Karoline (Knudsen) Perssons album. Svenskerne hedder Per Nielson og Sofie Jønsdatter. Karoline havde Tobakshandlen på Søndergade 20 i Rønne, Frank videreførte denne.
|
25. Vi er på besøg hos en hundejerfamilie, bænket omkring det runde bord i den fine stue. Hvor foto- og postkortalbum kan ligge til "udstilling" sammen med portrætter af familien i rammer. Den store, tomme ramme på væggen? Mon der er en i huset, der har været på husflidskursus? Bemærk at der er kommet sofapude i den højryggede, polsterede sofa til venstre. Blomsterbordet af naturgrene var populært i flere årtier. Vi fandt i sin tid et til Melstedgård, hvor det kan ses i "havestuen". De er ellers ædt op af orm og røget i kakkelovnen. De to store malerier? Et lille foto synes at være af Frederiksborg Slot i Hillerød.
24. Gid nogen kan genkende ægteparret her. Hun strikker strømper og ser så sød ud, han læser avis. Jesus i hjørnet og bag fruen og det store billede over fruen kunne være den royale familie. Christian X, som fulgte efter Frederik 8. i 1912. Læg i øvrigt mærke til den lille hvide vinduesbænk under potteplanterne i vinduet, ganske praktisk og meget almindelig før i tiden. Foto Kaare Rasmussen, 1920erne.
23. En stue et sted, med en stor familie samlet omkring det runde bord, fyldt med familieportrætter. Vores forsvundne landbokultur, gid nogen kunne fortælle, hvor vi er. Billederne på væggen er ikke til at genkende. Kaare Rasmussens samling. Lbnr. 0087.
22. Så er vi igen på besøg hos en bornholmsk familie. Her er der flere kristne budskaber på væggen end fotografier. Kaare Rasmussen. Kommentarer: Herligt billede. Manden har iklædt sig jakkesæt med slips og det hele. Men "Lappaskona" har han glemt. Ny kommentar: Det er i orden med "lappasko på i stâuan". Det var værre, hvis han havde dem på udenfor i gården eller på gaden.
21. En lille familie, samlet omkring bordet i den fine stue. Mon nogen vil vedkende sig dem? Det er jo noget særligt, når der bliver sat navne på. Og hvad ligger der i skålen på bordet? Fotografier selvfølgelig, det ser ud som de fotografiske postkort.. Foto Kaare Rasmussen, 1920erne.
20. Et ældre ægtepar er rykket ind i den fine stue - eller er det dagligstuen med fin dug på bordet - for at blive foreviget. Der er lys i petroleumslampen, der er krysantemum blomster i vaserne og æbler i skålen, så det er efterår. Sjovt udklip på væggen bag kvinden. Foto Kaare Rasmussen, 1920erne.
19. Familiebillede fotograferet i deres stue, Kaare Rasmussen, 1920erne. Familierne blev som regel fotograferet i "den fine stue", som ikke blev brugt til daglig. Det var en "stadsstue", blev brugt når der kom gæster. Så blev der serveret kaffe ved det runde bord i petroleumslampens skær. Jeg mindes min mormors fine stue, den lugtede anderledes, lidt hengemt, lidt af fugt. Døren var altid lukket ind til den. Man fyrede bestemt ikke i den til hverdag. Bemærk i øvrigt igen, hvor meget fotografierne, portrætterne fylder - de var i den grad værdsat og det falder meget godt i tråd med ønsket om også at lade sig fotografere hjemme i sin stue. Hvem vi er på besøg hos, ved vi desværre ikke.
18. På besøg i et hjem på Bornholm. En hundeglad familie, med hunde i sofaen og på bordet. Der er til gengæld ikke så mange børn at tage hånd om. Og her med blot nogle udvalgte billeder, fotografier selvfølgelig, på væggene. Men - hvem og hvor?
17. Det er ganske unikt, at kunne komme på besøg i så mange, næsten 100 år gamle hjem, rundt omkring på Bornholm. Her er vi i en stue med en lille familie. Søstre, voksne børn? Og masser af indrammede fotografier selvfølgelig. Lbnr. 0039.
|
Niels-Holger Larsen fortæller: Petroleumslampen er tændt - der er ikke elektricitet, så der kan ikke bruges fotolamper. Blitz havde man ikke, så Kaare måtte bruge "magniumlys", der gav et klart, jævnere og blødere lys (ikke skarpe skygger) end blitzlys. Magniumlys kunne være farligt og ose - folk blev ofte forskrækkede. Se mere om mangniumlys HER.
|
16. Vi skal også lige på besøg i en stue: Mor, far og deres eneste søn? Far som ikke ser ud til at være særlig gammel, er krumbøjet af slid. Hunden er med, men den er krøbet i dækning under klapbordet. Der er meget at se på billederne, fx hvordan det dengang var almindeligt, at skilderierne hang på skrå, ikke klinet op til væggen, i hvert fald ikke når billederne hang i nærheden af loftet. Og så er der ophæng med små kroge til porcelænspiberne. Udstoppet musvåge? Kaare Rasmussen, 1920erne. Lbnr. 0036.
15. Her er både lavloftet, overfyldt og ganske sjove ting og sager i krogene. Bemærk lige opsatsen bag husets frue, fremstillet af og med grene, dekoreret med en stuegran og en ugle. De portrætter, der har fået en fremtrædende plads på det runde bord, kunne fx være afdøde bedsteforældre. Opsatsen bag husets herre må vist være en alabasteropsats til konfekt og andre rare sager. Gad vide om sådan en er bevaret et sted? Kaare Rasmussen, 1920erne. Lbnr. 0073.
14. Et lidt ældre, mere spartansk miljø. Hun sidder ved sin rok og har hængt det håndstrikkede håndklæde op på væggen bag sig. Det ser ud som om det er et lille tysk vægur ved siden af. Æbler på et lerfad, en petroleumslampe, husets pukkelryggede herre læser avis. Det er vel taget ved naturligt lys, men er ikke lykkedes rigtigt godt for fotografen. Ellers et fint miljø. Kaare Rasmussen, 1920erne. Lbnr. 0025.
13. En storfamilie, otte børn, ung pige i huset (det har været nødvendigt med de mange børn i den alder). Moderen ser træt ud, synes jeg. Den ældste dreng er vel knap nok konfirmeret, yngste skud på stammen et halvt år. Kaare Rasmussen, 1920erne. Lbnr. 0036.
Jens Riis Jørgensen har været i folketællingerne: I flg folketælling 1921: Christian Pedersen Pærehuset ( 4. vornedehus i Aaker, matr. 105.) 14/8 1885 Gift Husfader Handelsmand Rø Anna Pedersen 6/7 1885 Gift Husmoder Pedersker Adolf Pedersen 29/8 1909 Ugift Barn Pedersker Harald Pedersen 29/10 1911 Ugift Barn Pedersker Inger Pedersen 15/12 1912 Ugift Barn Pedersker Gunheld Pedersen 29/3 1913 Ugift Barn Pedersker Emmy Pedersen 2/6 1914 Ugift Barn Pedersker Esther Pedersen 21/6 1915 Ugift Barn Pedersker Margith Pedersen 25/9 1917 Ugift Barn Aaker Svanekegade, Aakirkeby købstad, ved fkt. 1921, hvor der ved ejeren slagtermester Christian Pedersen bemærkes: "Senere Tilflytning". Det kan være dér, billedet er taget omkring 1921. |
Efterkommerne:
Anita Møller Bengtsson skriver: Hold da op!!! Det er fra min familie, min oldefar/ oldemor, og den lille pige, ved siden af min oldedmor, med et lille barn er min mormor. Har selv billedet. Og der kom flere børn til, elleve blev det til... Min oldefar var slagter. En anden efterkommer Philip Espersen fortæller: Christian Pedersen og Anna Katrine. Og børn på billedet er: Adolf, Harald, Inger, Gunhild, Emmy, Ester, Margit og Holger. Hans, Svend og Helge er ikke født på det tidspunkt billedet er taget. Så billedet er fra ca 23 eller 24 Torben Nørregaard Pedersen: Drengen på moderens skød er Holger, min fader. Jens Riis Jørgensen: Holger Nørregaard Pedersen blev født i Svanekegade i Åkirkeby den 14. juni 1922, så fotoet må være taget omkring nytår 1923. Var der virkelig fem år mellem ham og Margit Nørregaard Pedersen, som blev født på Smålyngen 25. sept. 1917? Der stod ikke noget husnummer for huset i Svanekegade i kirkebogen for Aakirkeby, men der stod bl. a., at de juleaften 1924 fik tvillingerne Hans Christian og Svend Aage. Det var nabokreaturhandlerkoner i Svanekegade, der ved de to sidste dåbshandlinger bar børnene. Holger blev døbt af lærer Ludvig Dam i hjemmet i Svanekegade, står der. Hed de alle Nørregaard Pedersen? Moren var født Jensen.
|
12. Sådan boede "man" og sådan så "man" ud. Og sådan indrettede "man" sig. Mændene læser avis, kvinderne hygger sig med deres håndarbejde. (Jeg har endnu ikke set en kvinde læse på nogle af de gamle billede - godt at tingene udvikler sig!) Og så skulle symaskinen, uvist af hvilken grund, også med på billedet. "Gud velsign vort Hjem". Og bornholmeruret er skiftet ud med det moderne, tyskfremstillede, billigere "Junghans-ur". Foto Kaare Rasmussen 1920erne. Lbnr. 0006.
11. Det ser godt nok hyggeligt ud. Men cigaretrygere! Kortspil i folke- eller dagligstuen. At vi i hvert fald er på Bornholm understreger slagbænken og de andre møbler, bornholmeruret "hanklokken" i hjørnet, klokken er lidt over halvsyv. Og selvfølgelig billedmontagen af Østerlars Kirke yderst til venstre. Det fortæller vel også at vi er i Østerlars? Over døren hænger uden tvivl et skolebillede, måske et af de tidlige fra 1888? Foto Kaare Rasmussen, 1920erne. Lbnr. 0033.
10. En storfamilie i en lille lavloftet stue med bl.a. telefon, masser af indrammede fotografier på væggene (man forstår hvad fotograferne bl.a. levede af) og fruens næsten færdigstrikkede uldne strømpe. Vi tror, at der er soveværelse bag det mørke gardin og så er gårdhunden kommet med også. Kaare Rasmussen, 1920erne.
Personerne er Hjalmar Marius Josephsen, avlsbruger, Frydenlund i Østerlars. De fik mange børn (vist otte), hvoraf tre emigrerede til Canada. Johan Lyngberg Jacobsen har fortalt lidt af dette fotografis store historie. Tænk så mange skæbner og så meget der er sket med disse mennesker: Det er mine oldeforældre. Jeg har besøgt dem flere gange som barn. Jeg var med til deres krondiamantbryllup i starten af 1960’erne. Hjalmar Josephsen døde kort efter, men Andrea levede indtil 1972. Hjalmar er født 1876. Hans forældre havde Buggemøllen i Østerlars. Hans kone Andrea var også født 1876. I Jylland. Hjalmar rejste til Jylland som herregårdsbisse, og her mødte han Andrea på et gods på Djursland (vist Katholm). I 1912 rejste de tilbage til Bornholm og bosatte sig på Frydenlund. |
Jeg har set, at Jens Riis mener, at det er et bindingsværksstuehus. Jeg har fået fortalt, at Hjalmar byggede nyt stuehus på et tidspunkt, så billedet kan være taget i det gamle stuehus.
Min mormor er deres ældste barn, hun er født i 1897. (De blev først gift i 1898, så det var nok ikke velset på det tidspunkt). Sønnen Marius fødtes i 1899, han rejste til Canada i 1929. Han vendte tilbage til Bornholm. Det gik ham rigtig godt, men hans kone døde tidligt og derfor flyttede han tilbage som pensionist. Datteren Ida blev født 1901, blev gift i 1922 og rejste til Canada. Frydenlund blev solgt til datteren Dora og svigersønnen Kristian Vibe, men de solgte ejendommen og emigrerede også til Canada (jeg ved ikke årstallet). Fantastisk som et billede kan sætte tankerne i gang og genopfriske ting man har "hørt". Lbnr. 0020. |
9. En lille familie, bemærk der er tændt lys i petroleumslampen. Kalender fra H. Lyster Aakirkeby, årstallet ikke til at læse. Portrættet bag petroleumslampen, et kært familiemedlem, eller herren nedenfor som yngre? Bemærk det fine, gamle barokbornholmerur til venstre, 1700tallet, sikkert med rund tinskive og måske endda et Arboe-ur. Blondegardinerne spejler sig i ruden, så det er ikke til at se. Lbnr. 0042.
8. Fotograf Kaare Rasmussen 1921-1928. Der er en stor samling interiørbilledet i denne samling, ca. 75 stk. Og man må sige, at de tilsammen giver et enestående indblik i, hvordan ganske almindelige mennesker boede på Bornholm i 1920erne. Det er "rig og fattig" der har ofret et besøg af fotografen, hvor han med sin "magniumbombe", datidens blitz, fik lyst rummet op. Det kan give en ujævn belysning som på billedet her: Stueinteriør med bl.a. grammofon, religiøse olietryk på væggen og en opsats på det runde bord med breve og visitkortfotografier fra venner og bekendte. Hvor og hvem der er blevet fotograferet, finder vi vel næppe ud af? Fra Gudhjem Museum. Lbnr. 0049.
7. Interiør med familie. I de overfyldte, lave stuer med stort portræt af Christian X og sognekort over Østermarie Sogn i pragtudgave med religiøse billeder, incl. Thorvaldsens Kristusfigur. Så chancen for at det er fotograferet et sted i Østermarie er rimelig stor. Mere 1920ernes Bornholm kan det næppe blive. Foto Kaare Rasmussen. Lbnr. 0072.
Bemærk at dette fotografi er dateret via kalenderen til 1922. Samme årstal har vi set før. Andre billeder "siger" også tidligt 1920erne. Glaspladesamlingen er formentlig nogenlunde samtidig, fotografen har næppe årstalsblandet de svært håndterlige glasplader. Men hvem er denne person? Som vist arbejder med regnskaber ved sit skrivebor. Kalenderen fra Andreas P. Bidstrup siger 1922. Bogskab med ulæselige titler. Jæger må han også være, med trofæer og en hund under skrivebordet. Kaare Rasmussen 1920erne.
Det er en landmand - oppe øverst på skabet står en "hollandsk vægt" til vurdering af korn kvalitet. Der er paplofter, og bjælkens profil viser, at det er et bindingsværkshus fra omkring 1800.
Lbnr. 0057. |
6. Et fint portræt af et ægtepar, som må være fra Klemensker. For på det indrammede sognekort (på luksusudgaven af de kartoner man tilbød) ser vi kirke, skoler, præster og lærere derfra. Hvem? Hvis bedste/oldeforældre er det? Kaare Rasmussen, 1920erne.
|
4. Et interiør, mor, far og to piger, de store sløjfer i håret hører med til tiden. Ellers kender vi det hele: tapetserede vægge, ferniserede gulve, hvide blondegardiner, masser af potteplanter. Fotografier på vægge og det runde bord, petroleumslampen, lysedug, fotoalbummet ser vi, det ligger på skrivebordet til venstre. Og sofasløjfe forresten, bag moderen. Kaare Rasmussen, 1920erne. Lbnr. 0003.
3. Foto Kaare Rasmussen 1921-1928. Et beskedent hjem. Formentlig i Gudhjem eller Østerlars. Bornholms Museum - En samling glasplader afhentet 1988 hos private i Nexø. Samlingen har tidligere befundet sig i et hus i Gudhjem, fotografen er Kaare Rasmussen. Samlingen fra o. 1920-30. Ved efterlysning af informationer om billederne i Bornholms Tidende i 1988 fik BM en del tilbagemeldinger om billederne. BM 1533.
2. Og så lige et interiør - men noget anderledes, end stort set alle andre interiører, Rasmussen har fotograferet. Vi er kommet indenfor i et ganske andet hjem, et andet miljø. Her er "moderne", borgerlige møbler, gulvtæpper, prismelysekrone, en imponerende art nouveau vase på bordet, portierer, malerier (det nærmeste er Napoleons portræt, Reproduktion af maleri af Paul Delaroche "Napoléon à Fontainebleau", malet i 1840, hænger til højre.), en buste på en piedestal etc. Lille pige med en "teddybjørn" og to par, som tydeligvis holder af hinanden, det ser man ikke i de stuer, vi ellers kigger ind i. Man skulle næsten ikke tro, at fotografen kunne være Kaare Rasmussen, men 1920erne passer vel meget godt. Lbnr. 0040.
1. Endnu et billede fra samme hjem. Endnu et interiør med en familie fra et noget anderledes miljø, end hvad Kaare Rasmussen ellers fotograferer i. Her er eksotiske våben på væggen, et leopardskind på gulvet og orientalske figurer, tekstiler og porcelæn. Spasmageren i døråbningen holder den lille piges teddybamse. Herren til højre har gamacher på skoene. Her er/var historier at fortælle. Men vi ved endu ikke hvem det er? Foto Kaare Rasmussen, 1920erne.