Postkort - forskellige emner - Magdalene Hansen
Forskellige motiver
Foto Magdalene Hansen, Nexø. Glade hønse- og grisedage. (Fotossamling Hansen).
Naturen på Østbornholm -
Foto Magdalene Hansen, Nexø. Aarsdale set fra syd. Nord for Malkværnskansen set mod Aarsdale med Møllen tv og Frenne Næs i baggrunden. Postkort. (Fotosamling Hansen).
|
Foto Magdalene Hansen, Mindesten for L. Jürgensen. Vist 1902. 8,5x12 cm. (Fotosamling Hansen).
Hvem personerne på fotografiet er - er der måske nogen der ved? Ja - det gør familien: "Til venstre er det Magdalenes far Johan Hansen med barnebarnet Carl Johan. Hvem manden i baggrunden er, ved vi ikke." Min gode ven Finn Hansen har på sin formidable hjemmeside -367 ture - beskrevet denne sten: "I Svaneke var det Distriktsdyrlæge J L F Jürgensen, der i egenskab af at være formand for Svaneke Byråds skovudvalg, stod som tovholder i projektet "skovplantning på unyttig jord", og i 1901 blev der midt i den tilvoksende Svaneke Nordskov rejst en mindesten for ham - endnu medens han var i live! På stenen kan man i bøgebladenes skygge læse: |
L. Jürgensen
F. 12/5 1844 D. 6/1 1918 Tak fra træerne her som du plejed med kærlige hænder. Tak fra de vingede smaa som her har tilflugt og ly. Tak fra enhver af os som alle taknemmelig erkender. Nordskoven her er dit værk - en pryd for Svaneke By." |
Foto Magdalene Hansen, Grydesø i Paradisbakkerne og en unik udsigt. Omkring 1900. (Fotosamling Hansen).
|
Foto Magdalene Hansen, ved Dueodde. (Fotosamling Hansen).
|
Foto Magdalene Hansen, hav og klipper. (Fotosamling Hansen).
|
Sankt Hans Aften paa Balka Badestrand
Magdalene Hansen, Fotograf, Nexø. Balka Strand, Sct Hans Aften paa Balka Badestrand
De første biler
Magdalene Hansen, Nexø's billede af en af de første biler på Bornholm. Billedet viser en bil med passagerer på vej ud af Nexø mod Balka. I baggrunden ligger Nexø´s gamle fodboldbane, og er i dag et grønt område. Den 25, januar 1909 kunne man læse i avisen, at der gik vedvarende rygter på øen om, at automobilet forleden dag, da den på 3½ time susede fra Nexø til Aakirkeby undervejs slog en koldbøtte ned i vejgrøften. Kraftige dementier blev udsendt, men rygterne løb sin sejrsgang over hele øen, og denne gang talte rygterne desværre sandt. Bilen var nede i vejgrøften ved Gadegård, men der skete ingen videre skade. Kun en enkelt bilrude knustes. Samme aften førtes bilen med damperen til København for reparation. Foto tilhører (bl.a. Flemming Lund, Nexø).
Bilen tilhørte ....
Bilen tilhørte ....
|
Foto Johan Hansen, (Magdalene Hansen). takkebrev fra A. Holt (chefen til højre?), sendt 9.11.1907. Nexø Telegraf. 25 års jubilæum 1882-1907.
Jeg synes det er et virkelig interessant billede, der viser forholdene på vores tidligste telegrafstationer. Jeg har ikke forstand på det, men her er da noget grej at interessere sig for, selve telegrafen med papirstrimlen - her kom morsealfabetet i brug, (det er vi nogle stykker der lærte, da vi var spejdere). telefoner, ur selvfølgelig etc. Hele indretningen. Og læg mærke til hvor fint der var dekoreret, med gran, jubilæumsskjold og selvfølgelig Dannebrog. Fotografiske postkort (med lidt for meget sølv i emulsionen i kanterne). Fra Nexø Museums digitale samlinger ved Erik Gornitzka. |
|
Fotografisk postkort, taget af fotograf i Nexø, Magdalene Hansen. Et dejligt billede af et hornorkester med en enkelt tromme. Gad vide om der ikke skulle være nogen, der kender til orkestret? Det er sendt til A. Munck hos P. Berg i november 1908 med en særlig hilsen:
Romerbrevet, kapitel 8, vers 38-39: "For jeg er vis på, at hverken død eller liv eller engle eller magter eller noget nuværende eller noget kommende eller kræfter eller noget i det høje eller i det dybe eller nogen anden skabning kan skille os fra Guds kærlighed i Kristus Jesus, vor Herre." Kilde stamps.dk |
|
Nytårshilsen fra Nexø, foto af Magdalene Hansen (fotograf Johan Hansens datter og efterfølger), med hilsen sendt fra fotografen til hendes medhjælper, tror vi, Rasmine Andersen. Hun skal både lægge i kakkelovnen og hente sin chef ved toget.
Fotografiet er vist en dejlig vinterstemning ved Ferskesøen (?). Før 1915. Fra Nexø Museums digitale samlinger ved Erik Gornitzka. |
Magdalene Hansen g. Ladegaard var en af Bornholms første kvindelige fotografer. Hun overtog sin fars, Johan Hansens atelier i Nexø, hvor hun var udlært som fotograf. Han døde i 1905 og hun i 1930. I 1905 var postkortet blevet meget populært, og mange fotografer skaffede sig en god indtægt ved at fremstille fotografiske postkort. Magdalene Hansen var en af dem og hun har fotograferet motiver til mange, meget gode postkort.
Her et fotografisk postkort af en ukendt kvinde med sin nye cykel.
Det synes nærmest at være blevet kutyme, at når man havde fået sit livs første cykel (som her tror jeg), så skulle man fotograferes sammen med den. Og med sin fineste hat på selvfølgelig, hvis man var kvinde! De store hatte var højeste mode lige da.
Og så købte man et dusin eller en snes postkort - så der var hilsner nok til venner og familie. Fra stamps.dk
Her et fotografisk postkort af en ukendt kvinde med sin nye cykel.
Det synes nærmest at være blevet kutyme, at når man havde fået sit livs første cykel (som her tror jeg), så skulle man fotograferes sammen med den. Og med sin fineste hat på selvfølgelig, hvis man var kvinde! De store hatte var højeste mode lige da.
Og så købte man et dusin eller en snes postkort - så der var hilsner nok til venner og familie. Fra stamps.dk
Foto Magdalene Hansen, Nexø, Peders Kirke før 1910. Med en masse gravsten på den gamle kirkegård. Desværre ser det ud til, at mange af dem forsvinder, historien forsvinder. Foto beregnet på postkortsalg. (Fotosamling Hansen).