Fotograf Johan Hansens nærmeste familie - begivenheder, udstilliger mv.
Nexø-fotograffamilien Johan Hansen. Fra venstre Magdalene, mor Karen Kirstine, sønnen Johannes Hansen, fotograf Johan Hansen og yngste søn, Henning. De to ældste børn, Johannes og Magdalene blev fotografer, Magdalene overtog sin fars atelier i 1905 og havde det til sin død i 1931. Den yngste datter Laura døde i 1873, blot fire år gammel. Henning blev uddannet som lærer, men døde 24 år gammel. Foto o. 1879.
Johan Hansen 1833-1905 Karen Bohn g. Hansen 1834-1907 Johannes Hansen 1864-1945, fotograf Magdalene Hansen 1866-1931, fotograf Laura Hansen 1869-1873 Henning 1873-1897, lærer |
En familie ”bankede på”. De havde en ordentlig stak gamle fotografier og glasplader fra nogle fotografer i Nexø. De syntes, at alt det gamle materiale hørte til på et museum. Om Bornholms Museum var interesseret? Jo tak, meget endda. Og sikken en historie der kom ud af det! Tak fordi der rundt omkring i hjemmene bliver passet godt på de gamle ting og at de ikke blot ryger ud, når man ikke længere synes man vil have dem liggende. Nu blev der føjet endnu en brik til Bornholms historie. Og vi kvitterer med at samle materialet og fortælle en god historie. Det var fotograf Johan Hansens familie, der sørgede for at hans "arkiv" blev opbevaret for eftertiden.
Bornholms Avis 9. juni 1897.
|
Hjemmet og fotoatelieret i Ferskesøgade/stræde (28). Billederne er fra 1870'erne, dog er det ældste foto øverst til venstre formentlig fra sidst i 1860erne, et par årtier før naboen mod syd, Andersen Nexøs barndomshjem blev bygget. Bemærk fotografens atelier på husets nordside og udhængsskiltet med prøver på fotoarbejde. Det er ret usædvanligt, at der er bevaret et så tidligt billede af et fotografatelier. På billedet nederst til højre er det Johan Hansens bror Jørgen Hansen, teglværksarbejder, der er på besøg. Måske er det ham, der har hjulpet til med at skaffe de mursten, huset blev bygget af, og som blev fragtet til Nexø fra Broager på en jagt sammen med familiens bohave.
Billedet af det oversvømmede hjem er fotograferet i 1872 og var senere det billede, der i stor størrelse hang i sønnen, fotograf Johannes Hansens hjem i Frederikssund. Det var også anbragt inde i det lille skrin, et særligt familieklenodie, som nu også er skænket til Bornholms Museum.
Billedet var taget i forbindelse med stormfloden 13. november 1872, men fotografen deltog i Kunstindustriudstillingen i København det år, så billedet er er senere anbragt i skrinet. På billedet herover til højre er der bygget en naboejendom nærmere Ferskesø. Det er forfatteren Martin Andersen Nexø’s barndomshjem, bygget i 1882, og den unge Martin er måske – hvis han ikke var ude som vogterdreng - en af drengene på billedet, som er fra 1884. Han var født i 1869, fotografens børn mellem 1864 og 1873, så de har kendt hinanden og leget sammen. J. Hansen deltog som nr. 202 i Kunst og Industriudstillingen i København i sommeren 1872. Han deltog med et album med 30 prospekter fra Bornholm". De fik dog ikke i første omgang mange pæne ord med på vejen. De ere mindre vellukkede eller ligefrem uheldige. Jeg er i hvert fald uenig i den bedømmelse! Avk. |
Fotograf Johannes Hansen (Johan Hansens søn, har på en seddel, som nu ligger i skrinet, fortalt om sin fars ”album”.
I skrinet ligger en seddel, hvorpå der står: "Denne Æske af bornholmsk Mose-Eg, er tegnet og lavet af min Fader, Fotograf Johan Hansen, Nexø. Den blev lavet i Anledning af at Fader paa den første, nordiske Kunst & Industriudstilling i Kbhvn. 1872 udstillede en Samling af de bornholmske Bautastene, som Fader havde fotograferet for Amtmand Vedel paa Bornholm. Huset i Nexø er bygget paa min Moders Forældres Grund af Sten og Tegl fra et af de sønderjyske Teglværker ved Graasten. Mine Forældre fragtede en Jagt til at føre Stenene til Nexø, tilligemed Deres Bohave." Den tidligere snedker og orgelbygger fremstillede det i 1872, da han skulle deltage i Den nordiske Industri- og Kunstudstilling i København. Hans adgangskort til udstillingen ligger øverst i skrinet. Skrinet ses ofte på hans atelierbilleder, liggende på et bord, og den portrætterede lægger hånden på ”albummet”. |
Mor Karen med sine tre børn i hjemmet i Ferskesøstræde sidst i 1880erne.
Billedet til højre er Johan Hansens egen kopi af det smukke interiør i familieboligen. Til venstre er det en glasplade, som ved et lykkeligt tilfælde er blevet bevaret sammen et par hundrede andre af Joh. Hansens tidlige glasplader. Emulsionen er krakkeleret, fordi opbevaringsforholdene ikke altid har været lige gode. På det billede ser vi fotografens datter, Magdalene (eller hustru Karen) ved bordet i den bagerste stue. Kigger man godt efter på interiørbillederne vil man finde inventar, som går igen i Johan Hansens atelieropstillinger, fx stolene, en potteplante – og ikke mindst det udskårne ”album” (på bordet i den bagerste stue).
Johan Hansen. Selvportrætter – eller fotograferet af familie og kolleger. Øverst fra venstre ”Copie efter glasbillede taget ca. 1861”. Glasbilledet må være en såkaldt vitrotypi og på billedet er Johan Hansen 28 år gammel, f. 1833. De næste to billeder er identiske, taget i 1872 – og det ene brugt – som man ser - som adgangsbillet til Industriudstillingen i København i 1872. Nederste række: foto fra april 1881, som det fremgår af billedet. De sidste to portrætter er fra ca. 1890 og her har Johan Hansen, der i øvrigt havde en guldørering i hvert øre, meget charmerende iført sig en broderet fez-lignende hovedbeklædning, som var moderne i intellektuelle kredse især i midten af 1800-årene.
|
Johan Hansen blev født 24.3 1833 i Skelde, Broager sogn. Han døde 10.8 1905 i Nexø. I 1863 blev han gift med Karen Kirstine Bohn fra Nexø og ægteparret bosatte sig i Skelde og havde familie i Nybøl og Kragesand. Hvor Nexø-pigen og den unge mand fra Als havde mødt hinanden forbliver en familiehemmelighed.
Johan Hansen var oprindelig uddannet som snedker og arbejdede bl.a. hos orgelbygger Marcussen i Aabenraa. Senere fik han arbejde hos orgelbygger Gregorsen i København. Han blev undervist i fotografi hos den dygtige fotograf Friedrich Brandt i Slesvig (?) og i 1864 fotograferede han bl.a. soldater ved fronten i Sønderjylland. (Oplysninger fra Bjørn Ochsner, Fotografier i og fra Danmark til og med år 1920. København 1986). |
Efter nederlaget til Tyskland i 1864 kom det danske flag i fokus på en ny måde. Nationalismen voksede og hvad udad tabes … Johan Hansen fotograferede sin lille søn Johannes, blot to år gammel, i Nexø i 1866. Og signalerede tilhørsforholdet til Danmark, som han også gav udtryk for, ved at flytte fra sin hjemegn til sin kones fødeø. Måske var det endda på drengens fødselsdag - det er usædvanligt at se små drenge fotograferet med dannebrogsflag.
|
I midten er det fotografens hustru Karen med Magdalene og Johannes. Til højre Laura og Magdalene 1871.
|
Laura og Magdalene 1872. I midten Magdalene og en veninde 1880'erne. Drengen, der lægger sin hånd på ”albummet” er sønnen Henning Theodor – måske opkaldt efter faderens gamle kompagnon, Jørgen Theodor Bloch.
Karen Kirstine Bohn gift med Johan Hansen i 1863 og bosat i Skelde i Sønderjylland indtil fredsslutningen i 1865. Som så mange andre forlod de den egn, der nu var blevet tysk og flyttede til Bornholm. Her byggede de sig et hus på hendes forældres grund ved Ferskesø. I januar 1866 var atelieret stort set færdigt og Nexø havde fået sin første fastboende fotograf.
Nogle af portrætterne af Karen Hansen (herover) er dateret på bagside. Øverst fra venstre: Formentlig o. 1865.. Derefter 1868 og 1872. Nederste række med sønnen Henning 1874 og sidst begge billeder fra 1875, Karen i sin daglige, varme, patentstrikkede striktrøje, et billede man kan se i stor størrelse i familiens stuer. Børn: Johannes Peter, f. 1864, Marie Magdalene, 1866-1931, begge uddannet fotograf hos faderen. Laurine Kirstine, f. 1869-1873, og Henning Theodor f. 1873-1897, (uddannet lærer). Could be caroline petersen & mother....??could be Dagmar, but the hairline is so low.... I'm not sure. (Fra amerikanske udvandrere. Kopi(?) af ældre billede, måske Karen Kirstine Bohns mor og hendes søster, der udvandrede til Amerika.
|
Johan Hansen kom til Bornholm i 1865. Første gang vi møder ham
som fotograf på øen er i samarbejde med den ældre Theodor Bloch. De averterede flere gange i Bornholms Avis, i maj, juni og juli. De havde indrettet et fotografisk atelier hos gæstgiver Adolph Dam i Rønne, hvor de udførte ”Photographiske Portrætter”. I juni fotograferede de i Hasle og i juli i Nexø. Her havde de slået sig ned hos apoteker Friis og averterede med, at de bl.a. solgte ”Photographier af den berømte Frederiksborg Præmiehest ”Frode”” samt ”Prospekter fra Bornholm”. (Bornholms Avis 1865.) Billedet til højre, med navnemærkat på bagsiden, må være taget i 1865. Kompagnonen, Jørgen Theodor Bloch, 1817-1892, var fra 1848 bosat i Rendsborg, Slesvig. Han etablerede sig i 1854 som daguerreotypist. De efterfølgende år rejste han tilsyneladende land og rige rundt for at tage del i den store indtjening, der da lå i det epokegørende, nye fotograferhverv. I 1859 var han i Augustenborg og Sønderborg, i 1860 i Eckernførde, i 1863 i Bogense og Kerteminde og i samme periode tilbød han undervisning i fotografering. Fra 1863 havde han fotoatelier i København, hvor hustruen også fotograferede. (Ochsner) Dog rejste han, som vi så, til Bornholm om sommeren, hvor der må have været gode penge at tjene, før øen fik fastboende fotografer |
To landskabsfotografier fra 1860erne. På billedet til venstre ser man fra Ferskesø ind mod Nexø og man aner netop Johan Hansens nybyggede ejendom til venstre. Det andet motiv må være taget fra Johan Hansens grund ud over bugten ved Ferskesø. Det er formentlig de samme træer man ser på begge billeder. Fotografiet til højre er håndkoloreret.
Johan Hansen startede sin egen virksomhed i Nexø i januar 1866. Han flyttede ind i sit nybyggede hus på Ferskesøstræde 28 (matr. 59a) sammen med sin kone og førstefødte søn, Johannes. Huset blev bygget på en grund, som tidligere havde tilhørt svigerforældrene, der i øvrigt også boede i Ferskesøstræde, skråt overfor den nyetablerede fotograf.
|
Johan Hansen udstillede sine fotografiske arbejder i København i 1872, og senere på industriudstillinger i Rønne i 1881 og i Nexø i 1885. På sedlen i det lille ”album” fortæller sønnen Johannes Hansen, at faderen i 1872 udstillede fotografier af bautasten, som han havde fotograferet for amtmand Vedel.
|
Billederne er fra Hellig Kvinde ved Bølshavn til venstre og Frennemark ved Svaneke til højre og er fotograferet af Johan Hansen i 1869. Øen havde da tro fastboende fotografer og de to fotograferede bautasten på hver sin halvdel af øen for den arkæologikyndige amtmand, Emil Vedel, hvis håndskrift ses på disse billeder. Johan Hansen deltog i udstillingen i København i 1872 med 30 af disse billeder. Originalbillederne findes på Bornholms Museum. Den anden fotograf var Gottlieb Støckel i Rønne.
1885 fik Johan Hansen ved Industri, Landbrugs og Fiskeriudstillingen i Nexø en præmie ”for Duelighed og Snille” og man kan se medaljen gengivet på billeder optaget efter den dato.
Atelieropstillingen med prospekter fra Bornholm og en vifte af visitkortfotos som må være optaget i forbindelse med en af industriudstillingerne. Sådan udstillede en fotograf sine arbejder i 1880'erne. Fantastisk billede. Den gengivelse jeg har er ikke knivskarp. Men dog genkender vi flere af billederne, af klippepartier, Nexø Havn mv. |
Et af Johan Hansens specialer – formentlig især i den periode, da datteren Magdalene arbejdede som fotograf i faderens virksomhed – var optagelser af Nexøs borgere i ”nationaldragter”. Dragterne går igen og fotograferne havde sikkert skabe fyldt med gamle dragter fra moderens bornholmske familie. Der er bevaret ganske mange dragtfotos – de billeder der ses her, er alle fra familiens gemmer. Det er den lille pyntedug med en guldagraman med et aftryk af et af billederne også. Den er fra o. 1890 og helt givet en sjælden fototeknisk specialitet. Den lyseblå silkehue, som hører til hovedtøjet ”påsigbundet”, er også fra fotofamilien. Den høje slanke pige med nølle er Magdalene Hansen, den siddende pige svigerinden Karen Hansen.
Takket være Bornholms to første, fastetablerede fotografer, Gottlieb Støckel i Rønne og Johan Hansen i Nexø, har vi fantastiske gengivelser af byer og landskaber, der i dag virker så fremmedartede, at vi dårlig nok genkender motiverne. Gennem fotografernes fotolinser kan vi se, hvordan øen så ud for snart 150 år siden – første gang overhovedet motiver kunne fastholdes i en fotografisk teknik. De tre billeder her er alle af Johan Hansen, øverst Svaneke Havn (fra fotografens arkiv), derunder stormfloden 1872, i Svaneke. Til højre Nexø Havn. Fotos BM.
Næste generation, Johannes Hansen, i Helsingør og Frederikssund se HER.
Karen og Johan Hansens ældste søn Johannes blev uddannet som fotograf af faderen. I 1881, 17 år gammel, var han hos fotograf Crone i København, og senere vist også hos Budtz-Müller.
Han etablerede sig først som fotograf på Nørrebrogade, siden i Helsingør og fra 1896 til 1923 i Frederikssund. Sønnen Henning Hansen overtog derefter faderens virksomhed og en datterdatter, Karen Hansen, blev også uddannet som fotograf. Stereoskopfremviser og to stereobilleder fra Johannes Hansens virksomhed. Foran apparatet ligger to stereooptagelser, bagerst med familiens børn, der retoucherer billeder i 1913, øverst er Johannes Hansen og hustru i gang med arbejdet i 1921. Kigger man godt efter vil man se, at der lige bag petroleumslampen hænger en stor forstørrelse af Johan Hansens oversvømmede hus, billedet fra 1872. |
1894. Jul hos fotograf Johannes Peter Hansen. Helsingør. Hans eget hjem med hustruen Anna og de to ældste børn - samt en i maven. På væggen genkeder vi Johannes Hansens forældre, fotograf Johan Hansen og Karen fra Nexø. Både som dobbeltportræt og enkelt portrætter. Samt billedet af søsteren Magdalene og Johannes Hansens hustru Karen i bornholmske dragter. I en fornemt udskåret ramme. BM.
Efter Johan Hansens død blev forretningen overtaget af datteren Magdalene Hansen. Også hun var udlært som fotograf hos sin far. I 1915 blev hun gift med fotograf Johannes Ladegaard og de fortsatte sammen forretningen til hendes død i 1931. Fotograf Asger Berghagen overtog derefter virksomheden, som han senere flyttede til Købmagergade. I familiesamlingen er der også en del billeder fra Magdalene Hansens virksomhed. Men både det og hvad der i øvrigt senere skete med familiens hus er en anden historie!! Se mere om Magdalene Hansen HER.
Jeg skrev 21. august 2009:
For præcis 25 år siden, i 1984, arrangerede undertegnede en udstilling om fotografen Johan Hansen på Nexø Museum. Udstillingen var båret af en fascination af det store og fine fotografiske materiale fra Johan Hansens hånd, der dukkede op overalt i gemmerne især i Nexø og sognene deromkring. Topografiske billeder og et væld af portrætter som visitkortfotos, kabinetbilleder og såkaldte ”Victoriakort”. Dengang forsøgte vi at indsamle konkrete oplysninger om denne østlandets første fotograf og selv med mange gode menneskers hjælp lykkedes det ikke. Nogle år senere, i 1988, fik vi dog tilfældigvis en stor samling glasplader fra Johan Hansen, dog uden oplysninger om fotografen. |
En augustdag i 2009 bankede Johan Hansens efterkommere på døren på Bornholms Museum og spurgte om vi ville overtage billeder og andet fra denne Nexøs første fotograf. Ja tak - og nu fik vi hele historien om Johan Hansen.
Men – intet er nogensinde for sent – og nu er vi nået et godt stykke videre! Denne opdatering er foretaget i december 2016, hvor vi igen har fået kontakt til familie til Johan Hansen i Skelde, Broagerland. Ann Vibeke Knudsen. |