Søfart, havne og fyrtårne |
Havne HER.
Fyrtårne HER.
|
Forlis - uvejr
|
Fotografen er Johan Hansen Nexø. Et tidligt fotografi, albumin (den gullige farve) kunne godt være stormfloden 1872. (Ingen tekst på hverken for- eller bagside). (Fotosamling Hansen).
Skibskyndige Ivar Holm har rådspurgt vores gode (forlængst afdøde) ven Erik Pedersen, som heldigvis har skrevet to bøger om skibsforlis ved Bornholm: Den 8. nov. 1876 var "Governor" af Sunderland, "Harald Hildetand" af Visby og "Avance" af Raa opankret ud for Nexø. Om formiddagen opstod der en storm fra SØ, der drev dem alle tre mod land, hvor de strandede. Alle tre skibe blev vrag, men heldigvis blev besætningerne reddet. Kilde: "Bornholmske Strandinger" af Erik Pedersen. Ovenstående er et godt bud. Skibenes rigning passer, og det er sjældent, at tre skibe strander synkront. Fotografen er Johan Hansen Nexø. Et tidligt fotografi, albumin (den gullige farve) kunne godt være stormfloden 1872. |
|
Fædrelandet 8. november 1876. Skibsforlis ved Nexø.
Fra Nexø telegraferes til Ritsaus Bureau: Briggerne "Governor" af Sunderland, Kapitajn Thomsen fra Nystad til Hartlepool med Planker, "Harald Hildetand" af Visby, Kapt. Løffler, fra Piteå til Neustadt med Brædder og Sparrer, "Advance" af Rå, Kapt. Møller, fra Hernøsand til Grimsby med Planker, indstrandede her idag. Mandskaberne reddedes af Redningsbaaden, Skibene ere rimeligvis Vrag. |
Østbornholmske
Foto Johan Hansen, Nexø.
Østbornholmskes "M. Davidsen", byggeår 1891. I fart 1891-1919. Mon ikke det er fra præsentationen i Nexø 1891?
(Fotosamling Hansen).
Østbornholmskes "M. Davidsen", byggeår 1891. I fart 1891-1919. Mon ikke det er fra præsentationen i Nexø 1891?
(Fotosamling Hansen).