Johan Hansen fotograferede på Nybro i Østerlars 1877 og i Gudhjem 1877 og 1879
|
Bornholms Avis, 19. juli 1877. Nybro Joh. Hansen. Se billedet af Nybro i Østerlars, fotograferet 1877 HER.
|
Bornholms Avis, 20. juli 1877. Gudhjem J. Hansen.
|
Bornholms Avis, 22. juli 1879. Gudhjem J. Hansen.
|
Foto Johan Hansen, Nexø. 1877 eller 1879 (?). Prospekt fra Gudhjem. Med bredbaner til tørring af fiskegarner.
Klippen for længst sprængt væk - i dag er der parkeringsplads på stedet). (Fotosamling Hansen).
Klippen for længst sprængt væk - i dag er der parkeringsplads på stedet). (Fotosamling Hansen).
Foto Johan Hansen, Nexø. Vi er i 1877, og ser Dampskibsselskabet Østbornholms første dampskib, S/S Erna, bygget i Malmø. Hun anløb første gang Gudhjem 14. marts 1877. Men da der er blade på træerne, må billedet være taget senere på året. Johan Hansen var i Gudhjem 26. juli til 8. august 1877 og han har formentlig taget de to billeder da. Gudhjem Havn er set/fotograferet fra "Aasen". Det må have været en sensation. Og - så var det nemt for fotografen at komme med alt sit fotogrej fra Nexø til Gudhjem! (Fotosamling Hansen).
Jeg har tidligere fået oplysninger om billedet: S/S "Erna" kan ikke komme længere ind i havnen. Hun er i gang med at losse eller laste. Sideportene er åbne og landgangene er sat. Sct. Annæ Kapel troner øverst på bakken og til venstre for den, den lille skeletmølle vist opført 1872. I højre side af billedet kan vi ane taget af den ny skole og oven over, øverst på bakken, Kirkevej 10 (lægehuset) fra 1876.
De to billeder er monteret på hver sin side af det samme stykke karton.
De to billeder er monteret på hver sin side af det samme stykke karton.
Foto Johan Hansen, Nexø, 1877 eller 1879 (?). Gudhjem nord for havnen, og set mod den gamle Sct. Annæ Kapel. Silderøgningen synes at være i gang. (Fotosamling Hansen).